Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zastávky se systémem přirozeného chlazení, JCDecaux zlepšuje život ve městech

Společnost JCDecaux dokončila vývoj nového typu zastávek veřejné dopravy se systémem přirozeného chlazení vzduchu. Reaguje tak na problém s tepelnými ostrovy ve městech. Nový model zastávek rozšiřuje řadu inovativních přístřešků, které firma představila v loňském roce. Patří mezi ně i zastávky se zelenou střechou, které JCDecaux představila i v Praze a které kromě snižování teploty pomáhají také snižovat míru znečištění vzduchu v ulicích.

„JCDecaux je partnerem měst po celém světě. Stále inovujeme naše produkty a služby, abychom vylepšili každodenní městský život a usilovali o větší udržitelnost. Tyto zastávky se systémem přirozeného chlazení vzduchu a další typy zastávek inspirovaných přírodou rozhodně přispějí ke zvýšení kvality života ve městech, zvláště během letních vln horka. Jde o praktické řešení pro pohodlí obyvatel měst,“ řekl Jean-Charles Decaux, předseda představenstva JCDecaux.

Z dat Světové meteorologické organizace vyplývá, že léta jsou v posledních letech výrazně teplejší, než bývalo dříve zvykem. Růst teplot má celou řadu důsledků včetně vzniku tepelných ostrovů, které mají vliv na zdraví i komfort obyvatel měst. Vznikla proto celá řada iniciativ, které si kladou za cíl vytvořit ve městech naopak chladné zóny. Patří k nim i nové řešení od JCDecaux. Zastávky MHD poskytnou cestujícím pocit pohodlí a příjemné ochlazení i v obdobích intenzivního horka.

Reklama
ČEZ

Oddělení výzkumu a vývoje JCDecaux se inspirovalo přirozeným, dlouho známým procesem, chlazením prostřednictvím odpařování, a aplikovalo jej pro potřeby městského mobiliáře. Horký vzduch prochází vlhkým panelem tvarovaným jako včelí plástev a při průchodu se chladí. Zdrojem vody pro tento proces je dešťová voda ze střechy zastávky. Solární panely na střeše celému systému dodávají potřebnou energii a chytrá čidla sledují v reálném čase povětrnostní podmínky a také pohyb lidí na zastávce, aby systém fungoval efektivně a jen v případě potřeby. Toto řešení s využitím sluneční energie a dešťové vody efektivně nahrazuje klimatizace s vysokou spotřebou energie. Na rozdíl od mlhy, proces odpařování nepředstavuje žádné zdravotní riziko, protože při něm nevznikají mikrokapičky.

Díky přirozenému chlazení vzduchu tak vzniknou malé oázy s velkým komfortem pro cestující. Příjemný pocit je podpořen designem celé zastávky s použitím světlých barev a neupraveného dřeva, aby připomínaly zahradní pergoly. Také sedačky jsou inspirovány nábytkem do interiéru.

Testy v tepelné komoře potvrdily schopnost systému snížit teplotu na zastávce o 4 až 7 °C při teplotě 36 stupňů a vlhkosti vzduchu 50 %. JCDecaux již brzy spustí testování v reálných podmínkách na ulicích měst.

V loňském roce společnost JCDecaux v Praze představila zastávku se zelenou střechou tvořenou rostlinami, které jsou pro tento účel vhodné. Jak můžete vidět na přiložených fotkách, přístřešku se daří velmi dobře i po 9 měsících ostrého provozu.

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)