Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Investice státu do komunikace výrazně klesly. Havlíček chce podpořit poptávku

Během prvního pololetí letošního roku veřejný sektor zadal v oblasti komunikace zakázky v hodnotě necelých 800 milionů korun. Loni se jednalo za stejné období o částku přes 1,1 miliard korun, meziročně tedy poklesly o čtvrtinu. Vyplývá to z dat, které pravidelně zveřejňují Asociace komunikačních agentur (AKA) a Asociace public relations (APRA).

Na úbytek veřejných zakázek mělo pravděpodobně největší vliv zastavení české ekonomiky v období od poloviny března do konce května, uvádí AKA a APRA. Pokud se však trend v druhé polovině roku neotočí, může signalizovat i dlouhodobější zpomalení investic ze strany státu. 

„Doufáme, že se naplní slib ministra průmyslu a obchodu Havlíčka, který na konferenci s profesními asociacemi potvrdil, že stát hodlá významně investovat do podpory tuzemské poptávky a minimalizovat rizika dlouhodobé ekonomické recese,“ říká výkonný ředitel AKA Marek Hlavica. Komunikace je hnacím motorem ekonomiky a silným stimulem spotřebitelské poptávky.

Reklama
Know

Příslibem mohou být aktuální kampaně na podporu regionů a turistických cílů v České republice. Za pozitivní lze pokládat také dlouhodobě klesající počet rušených zakázek, v uplynulém pololetí se jednalo pouze o dva takové případy.

„Rušené zakázky jsou pro dodavatele problém. Veřejné tendry jsou administrativně náročné a tedy velmi drahé. Agentura do výběrového řízení investuje průměrně tři sta tisíc korun. Rušení tendrů pak dodavatele odrazuje od účasti,“ dodává Marek Hlavica s poukazem na přetrvávající nízkou účast agentur ve výběrových řízeních.

Zvýší se konkurence?

Zadavatel v průměru za posledních 12 měsíců obdržel 2,3 nabídky do veřejných tendrů. „To je velmi nízké číslo vzhledem k tomu, jak vysoce konkurenční je trh komunikačních služeb. Vypovídá to o nezájmu se těchto výběrových řízení účastnit. Pro dobrý výběr je optimální mít 3-5 účastníků tendru, což zajišťuje dostatečný tlak na kvalitu i cenu a zároveň není celý proces pro zadavatele neúměrně administrativně náročný,“ říká Michal Vlasák, člen výkonné rady Asociace public relations.

Komunikační zakázky jsou nicméně nad celkovým průměrem pro všechny druhy veřejných zakázek – ten za rok 2019 činil 1,68 nabídky.

Veřejní zadavatelé patří mezi významné partnery dodavatelů služeb v oblasti komunikace. Zejména v rozvinutých zemích jejich zakázky tvoří i více než 20 % objemu trhu. Loňský rok byl v Česku zatím rekordní – s objemem dvou miliard však přesto tvořil sotva dvě procenta trhu. A statistiky za první pololetí naznačují, že rok 2019 překonán nebude.

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)