Pandemie COVID-19 neohrozila pouze veřejné zdraví, ale vyvolala také ekonomickou krizi, která obzvláště tvrdě dopadne na malé a střední podniky – od kaváren, přes knihkupectví až po instalatéry. Podle dat z průzkumu iniciovaného společností Facebook, OECD a Světovou bankou zaznamenalo 62 % českých malých podniků v porovnání s předcházejícím rokem výrazný pokles tržeb.
Malé podniky v současnosti čelí obrovské výzvě. Aby bylo možné celou situaci zmapovat a zasaženým podnikům efektivně pomoci, přišla společnost Facebook ve spolupráci se Světovou bankou a OECD se Zprávou o stavu malých podniků ve světě. Dotazování se zúčastnilo přes 30 000 podnikatelek a podnikatelů figurujících na Facebooku, z více než 50 zemí světa, mimo jiné i z České republiky.
Podle dat z provedeného průzkumu průměrně více než čtvrtina malých podniků z celého světa musela mezi lednem a květnem tohoto roku zavřít svou provozovnu – v některých zemích se jednalo dokonce o více než 50 %. Třetina podniků byla nucena z důvodu koronavirové krize redukovat pracovní personál, v České republice se přitom jednalo o 23 % firem. Může se jednat o varovný signál, který by mohl značit příchod krize zaměstnanosti.
Z průzkumu rovněž vyplývá, že oblasti turismu a pohostinství pociťují břímě zákazů a omezení spojených s COVIDem (a tedy i úbytek zákazníků) nejsilněji – kolem poloviny podniků v těchto sektorech muselo své podnikání přerušit. Nejhůře pak situace dopadla na nejmenší podniky, jejichž vlastník je zároveň provozovatelem.
Podnikání se přesouvá do online prostředí
Koronavirová krize rovněž poukázala na rozdíl mezi podnikateli a podnikatelkami. Firmy vlastněné ženami mají v porovnání s těmi ve vlastnictví mužů o 7 % vyšší šanci, že budou uzavřeny. Vyšší je také pravděpodobnost, že jsou koncentrovány právě v těch sektorech, na něž dopadají vládní omezení nejsilněji.
Podle průzkumu se navíc podnikání přesouvá ještě více do online prostředí. Podle uveřejněných výsledků téměř polovina (47 %) dotázaných českých podniků uvedlo, že se v posledním měsíci nejméně čtvrtina jejich tržeb uskutečnila online.
Podnikatelé mají někdy i hroší kůži – podle průzkumu téměř tři čtvrtiny těch, kteří museli své obchody uzavřít, v průběhu dotazování očekávali, že hned po uvolnění omezení budou moci znovu otevřít své podniky. Optimismus si i během této kritické situace zachovalo neuvěřitelných 71 % českých podnikatelů (odpověď na otázku, zda jsou optimističtí ohledně budoucnosti jejich podnikání).