Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Čtvrtina malých podniků ve světě kvůli krizi zavřela, vyplývá z dat Facebooku

Pandemie COVID-19 neohrozila pouze veřejné zdraví, ale vyvolala také ekonomickou krizi, která obzvláště tvrdě dopadne na malé a střední podniky – od kaváren, přes knihkupectví až po instalatéry. Podle dat z průzkumu iniciovaného společností Facebook, OECD a Světovou bankou zaznamenalo 62 % českých malých podniků v porovnání s předcházejícím rokem výrazný pokles tržeb.

Malé podniky v současnosti čelí obrovské výzvě. Aby bylo možné celou situaci zmapovat a zasaženým podnikům efektivně pomoci, přišla společnost Facebook ve spolupráci se Světovou bankou a OECD se Zprávou o stavu malých podniků ve světě. Dotazování se zúčastnilo přes 30 000 podnikatelek a podnikatelů figurujících na Facebooku, z více než 50 zemí světa, mimo jiné i z České republiky.

Podle dat z provedeného průzkumu průměrně více než čtvrtina malých podniků z celého světa musela mezi lednem a květnem tohoto roku zavřít svou provozovnu – v některých zemích se jednalo dokonce o více než 50 %. Třetina podniků byla nucena z důvodu koronavirové krize redukovat pracovní personál, v České republice se přitom jednalo o 23 % firem. Může se jednat o varovný signál, který by mohl značit příchod krize zaměstnanosti.

Reklama
Know

Z průzkumu rovněž vyplývá, že oblasti turismu a pohostinství pociťují břímě zákazů a omezení spojených s COVIDem (a tedy i úbytek zákazníků) nejsilněji – kolem poloviny podniků v těchto sektorech muselo své podnikání přerušit. Nejhůře pak situace dopadla na nejmenší podniky, jejichž vlastník je zároveň provozovatelem.

Podnikání se přesouvá do online prostředí

Koronavirová krize rovněž poukázala na rozdíl mezi podnikateli a podnikatelkami. Firmy vlastněné ženami mají v porovnání s těmi ve vlastnictví mužů o 7 % vyšší šanci, že budou uzavřeny. Vyšší je také pravděpodobnost, že jsou koncentrovány právě v těch sektorech, na něž dopadají vládní omezení nejsilněji.

Podle průzkumu se navíc podnikání přesouvá ještě více do online prostředí. Podle uveřejněných výsledků téměř polovina (47 %) dotázaných českých podniků uvedlo, že se v posledním měsíci nejméně čtvrtina jejich tržeb uskutečnila online.

Podnikatelé mají někdy i hroší kůži – podle průzkumu téměř tři čtvrtiny těch, kteří museli své obchody uzavřít, v průběhu dotazování očekávali, že hned po uvolnění omezení budou moci znovu otevřít své podniky. Optimismus si i během této kritické situace zachovalo neuvěřitelných 71 % českých podnikatelů (odpověď na otázku, zda jsou optimističtí ohledně budoucnosti jejich podnikání).

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)