Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Značky mění loga kvůli Black Lives Matter. Některé končí úplně

Americké brandy Aunt Jemima, Uncle Ben’s či Cream of Wheat se rozloučí s logy vycházejících z rasových stereotypů. Nebo rovnou skončí.

Neutuchající hnutí Black Lives Matter bojující se systematickým rasismem ve Spojených státech amerických nutí firmy k tomu, aby se zabývaly svým image a reflektovaly změny, kterých se dožaduje stále více lidí. Padla už dokonce „první oběť“ mezi značkami spotřebního zboží. Koncern Quaker Foods, jenž patří pod holding PepsiCo, se rozhodl minulou středu ukončit prodej řady výrobků pod značkou Aunt Jemima. Ta déle než 130 let zastřešovala produkty, jako jsou sirupy či základ pro palačinky. Původně přitom firma uvažovala „jen“ o změně loga a názvu.

„Ačkoliv jsme v minulosti vizuální podobu brandu upravovali tak, aby odpovídal době a byl uctivý, uvědomili jsme si, že to nestačí,“ uvedla k tomu viceprezidentka a šéfka marketingu Quaker Foods Kristin Kroepfl. „Aunt Jemima je založena na rasových stereotypech,“ uznala též.

Reklama
ČEZ

K rozhodnutí o konci značky došlo jen několik dní poté, co status virálního videa získal na Twitteru příspěvek „Jak si udělat snídani, která není rasistická“, v němž uživatelka Kirby vysvětlovala původ 131leté značky. Mimo jiné se v jejím logu objevuje podobizna Afroameričanky odkazující na černošské chůvy v otrokářských rodinách na americkém jihu. Na úplně prvním obrázku značky ostatně byla osvobozená otrokyně.

Loučí se i „strýček Ben“

Stranou nezůstal ani potravinářský holding Mars. Minulý týden oznámil, že z výrobků Uncle Ben’s odstraní podobiznu Afroameričana, již používal od 40. let minulého století. Obrázek byl podle společnosti inspirován „milovaným“ chicagským kuchařem a číšníkem Frankem Brownem, zatímco značka byla pojmenována po texaském rýžovém farmáři.

„Nasloucháme našim zákazníkům, zvlášť těm z afroamerické komunity, i našim partnerům z celého světa. Uvědomujeme si, že je načase, aby se značka Uncle Ben’s posunula dál a změnila se její vizuální identita,“ napsala firma v prohlášení. Prozatím ale neuvedla, čím zažitou podobu značky nahradí, ve hře jsou prý všechny možnosti.

Pryč se stereotypy

Taktéž minulou středu potravinářský holding B&G Foods informoval o tom, že změní vizuální podobu výrobků Cream of Wheat. Na nich se už od roku 1890 objevuje postava černošského kuchaře, jehož pojmenování Rastus je černošskou komunitou vnímáno jako hanlivé oslovení.

„Rozumíme znepokojení, které obrázek kuchaře vyvolává. Zavazujeme se k přezkoumání našich obalů a budeme proaktivně činit kroky, které zajistí, aby naše značky neúmyslně nepřispívali k systematickému rasismu,“ uvedla v prohlášení společnost B&G Foods s tím, že se staví proti jakýmkoli předsudkům či nespravedlnostem.

Ve stejný den se pak k obdobnému kroku rozhodla firma Conagra Brands se značkou Mrs. Butterworth´s, která se podobně jako Aunt Jemima objevuje například na sirupech a základech pro palačinky. A stejně tak je kritizována za to, že logo (a dokonce tvar některých lahví), vycházejí ze stereotypu černošských otrokyň a sloužících.

„Záměrem našich balení bylo připomenout milující babičku. Chápeme ale, že mohou být interpretována způsobem, který se absolutně neshoduje s našimi hodnotami,“ napsala firma v prohlášení k záměru změnit podobu obalů. „Je srdcervoucí a neomluvitelné, že stále existují rasismus a rasová nespravedlnost. Chceme být součástí řešení,“ dodala.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)