Letošní propad příjmů se eventovým agenturám nepodaří dohnat, ani kdyby se z Česka stal na podzim jeden velký Woodstock.
Ještě v březnu se majitel společnosti enovation Jiří Pavlíček na stránkách MaM těšil na plný rozjezd svého nového multifunkčního eventového prostoru enforum (Komplex Rustonka) u pražské Invalidovny. Do plánů mu však vstoupila krize a vládní opatření, která na eventový sektor dopadla podobně jako na odvětví HORECA.
„V době, kdy začala přicházet první omezení, jsme chystali velké otevření, takže pro nás to byla velká brzda hned ze začátku. Měli jsme slušně zaplněné jarní termíny akcemi, které jsme museli zrušit nebo přesunout,“ říká Nelly Baier, event manažerka enfora.
„Tím, že jsme byli v rozjezdu, jsme naštěstí neměli předimenzovaný tým, a tak jsme nemuseli propouštět nebo snižovat úvazky. Naopak jsme rychleji dotáhli investice, které jsme plánovali až ke konci roku,“ zakončuje pozitivně Baier.
Drtivý dopad
Podobně, nebo dokonce hůře jsou na tom i ostatní hráči na trhu. Podle České eventové asociace (ČEA) došlo v období března až června k poklesu tržeb v oboru v průměru o 80 procent. Sektor přitom živí více než 50 tisíc pracovníků.
Některé firmy se snažily výpadek nahradit alternativními produkty a prodávaly například stojany na dezinfekci. Jiné rezignovaly, a rovnou zavřely krám.
„Teď už sice podnikání možné je, ale s velkými limity a nejasnými pravidly. S prodlužující se dobou omezení a s nejistotou ohledně dalších restrikcí se prudce zvyšuje pravděpodobnost, že zavřou další firmy. Bez pomoci státu eventová infrastruktura na podzim nepřežije,“ obává se o budoucnost oboru Jan Kubinec předseda České eventové asociace.
Aleš Klemperer, spoluzakladatel společnos‑ ti MPV events, hodnotí situaci ještě expresivněji. „Škoda průmyslu dosáhla skoro miliardy korun. Krize zasáhla obor bestiálně. Úplně bestiálně.“ Jeho firma přistoupila k podob‑ ným opatřením, jako všichni hráči na trhu — redukci platů a propouštění.
„Rozhodli jsme se, že i když nám stát nepomůže, budeme se snažit vrátit event marketing disciplínu na trh a jako nedílnou součást komunikačního mixu firem, na čemž pracujeme úzce s ČEA,“ říká odhodlaně Klemperer, jehož firma provozuje DOX+, multifunkční prostor pro pořádání společenských, kulturních a komerčních eventů.
Přes úsilí klíčových hráčů oboru však eventový byznys nebude už nikdy úplně stejný. Tradiční setkávání lidí sice podle slov expertů nic nenahradí, ale na významu nepochybně získají hybridní eventy, které v sobě spojují fyzický kontakt s digitálními prvky streamování.
Podle ČEA by také trh mohl projít konsolidací a až se ekonomika vzpamatuje, tak i cenovou korekcí — směrem vzhůru. „Krátkodobě, když firmy bojují o přežití, ceny výrazně padají dolů. S úbytkem subjektů, které tuto situaci nepřežijí a růstem poptávky (pokud k němu dojde) budou postižené firmy chtít své ztráty či dluhy kompenzovat a ceny výrazně narostou. Což v některých oblastech bude mít pouze korektivní charakter. Například porovnání hodinové sazby IT programátora a AV technika dnes vychází dramaticky rozdílně v neprospěch eventové profese. Stejně tak u organizačních rolí, kde jsou špatně ohodnocení lidé, kteří mají velkou odpovědnost,“ vysvětluje Kubinec.
Tlak na cenu sílí
Jak vyplývá z vyjádření Jana Kubince, pohled asociace nyní opravdu představuje spíše výhled do budoucna. Většina eventovek aktuálně řeší osekané budgety zadavatelů. „Některé firmy využily nastalé situace a vyvíjejí mimořádný tlak na cenu, a to ve smlouvách, které se uzavírají na následujících pět let. Na druhou stranu se objevily i pozitivní reakce firem, které nám nabízejí platby předem nebo přednostní úhrady storno poplatků,“ říká Aleš Burger, ředitel Next level. Krize podle jeho slov firmu zasáhla naprosto zásadně.
Firma měla hned na začátku roku rekordní objem zakázek, velká část z nich se měla realizovat v hlavní sezoně, tedy v období dubna až srpna. Nyní je vše nenávratně pryč. Ztráty na českém a slovenském trhu odhaduje Burger z pohledu obratu na 50 milionů korun.
Marek Chmátal, který má v rámci společnosti Bestsport na starosti kongresy a korporátní akce, zatím v případě O2 areny a O2 universa větší tlak ze strany zadavatelů nepociťuje. „Tlak na cenu jsme zatím od potenciálních klientů O2 universa nezaznamenali. Pronajímáme exkluzivní a výjimečné prostory, proto jsme připraveni držet se naší cenové politiky. Ale samozřejmě budeme pečlivě sledovat situaci na trhu a v případě potřeby operativně reagovat,“ plánuje Chmátal.
Prodej vstupenek v O2 areně byl v dubnu na úrovni šesti procent roku 2019. V případě pronájmu kongresových a konferenčních akcích se podle Chmátala firma letos dostane na 40 procent původně plánovaných příjmů
pro rok 2020.
Nové virtuální obzory
Navzdory drastickému poklesu celého trhu, vypustila krize Džina v podobě digitálních technologií. Jejich plošné užívání si vyzkoušely firmy díky práci z domova, eventovým agenturám zase umožnily některé akce přenést do online prostředí a přesvědčit klienty o jejich užitečnosti. „Najednou nebyl problém uspořádat online prohlídku s jedním z našich obchodníků a zájemcem ze zahraničí, který se nemohl dostavit osobně, ale měl zájem o termín na rok 2022,“ říká generální ředitelka Kongresového centra Praha Lenka Žlebková.
Trend potvrzuje i Daniel Olszyna, zakladatel brněnské společnosti Concept line. Eventová komunikace v online provedení bude podle něj hlavním společným jmenovatelem letošní sezony. Klienti si totiž velmi rychle spočítali, že úspora za catering, který ve virtuálu nerealizují, se dá velmi efektivně přesměrovat do technologického řešení, a že i tak ušetří část svých rozpočtů. Zároveň však virtuální eventy situaci v sektoru nevyřeší: „Cílem většiny z nás bude přežít letošek a příští rok začít s velkým úsilím pracovat na cestě k tomu, co jsme posledních pět letech považovali za běžný obratový standard,“ uzavírá Olszyna.
Ztráty sčítá i Tomáš Kovář, managing director společnosti Fox hunter: „Obratově jsme zatím zhruba mínus 60 milionů, což představuje třetinu obratu. Naštěstí nás drží nad vodou další činnosti, online, video a grafická produkce.“ Stejně jako konkurenti, museli i ve Fox hunter přistoupit ke škrtům. Úspory se dotkly všech zaměstnanců agentury, platy šly dolů. „Omezili jsme zbytné věci a grilujeme už jen jednou týdně,“ říká s trochou nadsázky Kovář. Doplňuje, že jeho firma jako jedna z prvních rozjela virtuální eventy a jako první přinesla na trh online ochutnávky rumu a vína. Provozuje také největší LED autokino v Česku (Mercedes‑Benz Arénu). „Rozhodně jsme získali nové zkušenosti a jsme připraveni na nový svět,“ uzavírá Kovář.
Digitální technologie si pochvaluje je i Svetlana Mečiarová, managing partner v Creative Pro. Krize byla pro její firmu stejně jako pro konkurenty impulsem pro nová online řešení a virtuální eventy. „Vznikl například produkt Home Office 2.0, který je zaměřen na interní komunikaci firem. S uvolňováním omezení začínáme nabízet malé, tzv. boutique eventy,“ dodává Mečiarová.
Manažer Veletrhů Brno Jan Klimeš si myslí, že klasické eventy dále zůstanou hlavním proudem oboru, což v případě BVV, jejichž specialitou jsou velké akce, asi nepřekvapí. Očekává, že dojde k většímu propojení živých eventů s moderními technologiemi, ale nemyslí si, že by bylo možné osobní kontakt plnohodnotně nahradit.
„Eventy jsou založeny na zážitcích, na jejich sdílení a věřím, že i do budoucna tomu tak bude. Takovéto emoce se přes virtuální realitu nebo videokonference přenášejí velice těžko,“ pochybuje o tom, že se celý byznys přenese online.
V zánovním O2 universu spoléhají na jedinečnost prostor. V rámci speciálního balíčku nyní nabízejí uspořádání, které zajišťuje požadované rozestupy mezi účastníky, všude je k dispozici dezinfekce. „Díky variabilitě a velikosti sálů jsme schopni v současné době speciálních hygienických požadavků přijmout daleko větší počet účastníků než konkurenční prostory. O2 universum má navíc nejnovější AV techniku a zabezpečené připojení k internetu,“ věří si Chmátal.
Zadavatelé šlápli na brzdu
Velcí zadavatelé zatím neplánují ukvapené změny ve výběru eventových dodavatelů. Chtějí podpořit agentury, se kterými dlouhodobě spolupracují, vychvalují si přechod do digitálu a těší se už na první akce. Krize totiž zastavila i plánované interní a CSR eventy.
„V první řadě nyní budeme podporovat celý segment gastronomie, to je teď pro nás jednoznačná priorita,“ komentuje postupné rozvolňování Jan Vošta, sponsorship a event manager Pivovarů Staropramen. Ty musely v souvislosti s pandemií přesunout na rok 2021 například Slavnosti pivovaru Staropramen a Slavnosti pivovaru Ostravar. Společnosti se také dotklo přesunutí Mistrovství Evropy ve fotbalu na červen 2021.
„S českým národním fotbalovým týmem jsme od postupu na Euro z podzimu 2019 pracovali na celém množství aktivit. Zůstáváme v úzkém kontaktu s produkcemi eventů a akcí, které podporujeme, a čekáme na jejich stanoviska,“ komentuje situaci Vošta. Pivovar tradičně podporuje akce MeziPloty, Letní Letnou či RockForPeople.
I sportovní řetězec s francouzským zázemím Decathlon se už se těší na volnější pravidla. Pro zákazníky pořádané sportovní akce považují za důležitou součást strategie. „Zrušené akce našich prodejen jsme se snažili alespoň částečně kompenzovat live stream cvičebními lekcemi a radami na našem blogu, Facebooku a newsletteru,“ říká Alena Kudrnová, ředitelka komunikace Decathlonu.
Robert Kičina, tiskový mluvčí Nestlé Česko, si zase pochvaluje zkušenost, kterou společnost udělala s digitálními eventy. Virtuální porady a webcasty se podle něj staly běžnou součástí pracovních dnů a firma si ověřila, že ve virtuálním prostředí dokáže plnohodnotně fungovat. V Nestlé zrušili v důsledku vládních opatření celkem 12 eventů. Jednalo se o akce pro zaměstnance, dobrovolníky a tiskovky pro novináře.
„Probíhající sponzoringové projekty jsme modifikovali podle aktuální situace. V dlouhodobých a zavedených projektech pokračujeme, nové projekty nezačínáme,“ shrnuje Kičina.
Střídmější přístup k akcím plánuje i mobilní operátor Vodafone. Zatím se situace okolo epidemie koronaviru dotkla především účasti na veletrhu AMPER, kde měla firma představovat své produkty. „Se spoustou změn se řeší i rozpočty a samozřejmě také to, jaké aktivity budeme podporovat a jaké ne,“ říká mluvčí Vodafone Ondřej Luštinec.
Ať už se s eventovým oborem stane cokoli, zdá se, že na nynějším stavu lze nalézt i pozitiva. „Za mě osobně byly ty dva měsíce skvělé. Zatřáslo to trhem, oddělili se lidi, co jsou bezva a chtějí něco udělat, od těch, co fňukají a držkují až po ty, co to zavřeli. Zároveň se docela těším na situaci, kdy prostě na trhu bude dost lidí, kteří chtějí pracovat,“ uzavírá Klemperer z MPV events.