Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

PŘEHLED: Které firmy bojkotují Facebook? Sociální síť přichází o miliardy

Desítky společností z nejrůznějších oborů zahájily bojkot Facebooku. Zrušením reklamních kampaní připravily firmu o více něž sedm miliard dolarů.

Do kampaně „Stop Hate for Profit“ (Zastavme nenávist pro zisk), ke které vyzvalo několik organizací bojující za lidská práva, se zapojila celá řada agentur a firem.

Přehled firem, které bojkotují Facebook

  • AdComplyRx
  • Adventure Journal
  • Arc’teryx
  • Arcanist Press
  • Arka Pana Consulting
  • Artbees Software
  • Aspen Snowmass
  • Atlas Pet Company
  • BabyEcoTrends.com
  • Birchbox
  • Blurry Bits Photography
  • Bwritr
  • CityAdvisor
  • Climate Ride
  • Coca-Cola
  • Coolidge Corner Theatre
  • cove.tool
  • Dashlane
  • daviesnow
  • Dermatonics
  • DETH KULT
  • Diageo
  • Dockers
  • ecoRI News
  • Eddie Bauer
  • Edinburgh Events
  • EILEEN FISHER
  • Equal Entrance
  • FSAstore.com
  • Gerardo
  • GIN – Greater Inflight Network
  • Haven Life
  • Heidi Howarth
  • HigherRing
  • Honda
  • Houdini Sportswear
  • iHerb
  • Ipsun Solar
  • JanSport
  • Kush Queen
  • Las Vegas Food and Wine Festival
  • LendingClub
  • Levi’s
  • Lifestraw
  • Limeade
  • Local Postal
  • Lockdowneconomy – UK
  • lululemon
  • Magnolia Pictures
  • Manelik
  • Matte PR
  • MEC
  • Menlo Jazzercise
  • Mindful QA
  • Modern Farmer
  • Mozilla
  • Nonbeenary Designs
  • OpenWorksBmore
  • Patagonia
  • Patagonia Provisions
  • PearBudget
  • Peter Togel
  • PLAZM
  • Read Between the Wines Podcast BBC
  • REI
  • ReVision Energy
  • SharperTrades
  • Social Work Test Prep
  • Somoto Canyon Tours
  • Sortyourfuture
  • Source
  • SparkCharge
  • Spiders and Milk
  • SVB
  • TalkSpace
  • The Carbon Literacy Project
  • The Hershey Company
  • The Jewish Board
  • The North Face
  • Thriving Design
  • TrashPandasTVOfficial
  • Unilever
  • UNLIT® The Hangover Recovery Drink
  • Upwork
  • Verizon
  • Viber
  • Voicebrook
  • Western Environmental Law Center
  • wettribe
  • wherewemet
  • Willow Lane Collective
  • Woven Trends
  • ZoeFinancial

Kvůli bojkotu se akcie Facebooku koncem týdne propadly o 8,3 %. Některé firmy – například Coca-Cola či Unilever – pozastavily kampaně i na Twitteru a Instagramu.

Facebook by se navíc brzy mohl dostat do křížku i s největším globálním inzerentem, jímž je koncern Procter & Gamble. Během týden trvajícího virtuálního festivalu kreativity Lions Live to naznačil vlivný marketingový šéf P&G Marc Pritchard. Při svém vystoupení představil konkrétní kroky, které P&G začalo dělat pro zvýraznění zodpovědného podnikání, najímání lidí i marketingu.

„Procter & Gamble má jako největší světový inzerent široký dosah a s tím spojenou zodpovědnost za to, abychom jednali. Pro naše značky jsme vytvořili základní klíčové body, které by mohly inspirovat i další firmy,“ uvedl Pritchard. „Nebudeme inzerovat nikde, kde se podporuje nebo objevuje obsah, jenž je podle nás nenávistný, diskriminační nebo pomlouvačný. Svoboda slova je právo, ale zdvořilost je naší odpovědností. S poskytovateli médií a platforem pracujeme na systematických změnách. Pokud dojdeme k tomu, že něco neodpovídá našim standardům, budeme jednat. Včetně toho, že zastavíme spolupráci, stáhneme inzerci,“ prohlásil důrazně.

Jeho vystoupení vyvolalo spekulace, že by toto upozornění mohlo být vzkazem i pro Facebook. Na doplňující otázky médií pak Marc Pritchard odpověděl, že pokud P&G dojde k tomu, že jeho standardům neodpovídají praktiky Facebooku, rozvázání spolupráce nevylučuje.

Od Facebooku už se odchází

Facebook má totiž problém s tím, že nezvládá omezit šíření nenávistné rétoriky na svých sítích, kam se vedle stejnojmenné platformy počítá například i Instagram. Facebook navíc odmítl regulovat lživé a zavádějící politické reklamy. Na rozdíl od Twitteru ani neskrývá podobné přípěvky například od amerického prezidenta Donalda Trumpa a ani k nim nepřidává povysvětlení kontextu či odkaz, jenž je uvádí na pravou míru.

K zastavení reklamních kampaní na největší sociální síti světa už vyzvalo v rámci protestů, které stále probíhají v USA i jinde po světě, už vyzvalo šest organizací, mezi nimiž jsou Anti-Defamation League či NAACP. K zastavení spolupráce s Facebookuem už se odhodlala Coca-Cola, Honda, technologická společnost Viber, výrobci outdoorového vybavení The North Face, Patagonia či koncern Unilever.

V den výročí Juneteenth oslavujícím konec otrokářství v USA, stáhla 19. června veškerý marketingový obsah z Facebooku kosmeticko-farmaceutická skupina GlaxoSmithKline (GSK). „Teď s Facebookem aktivně pracujeme na tom, abychom dál pokračovali správným směrem. A týká se to celého ekosystému, ať už jde o partnery jako je Facebook či Google, nebo naše agentury,“ uvedla během Lions Live marketingová ředitelka GSK Tamara Rogersová.

Kdyby se k obdobnému kroku odhodlal i P&G, nebylo by to poprvé. Například v roce 2017 koncern stáhl svou inzerci z videoportálu YouTube, než pak společně vytvořili bezpečné kanály a podobně. Ve stejnou dobu také rozhodnutí Pritcharda prověřit kontrakty s agenturami zamávalo celým komunikačním průmyslem. Tehdy prohlásil, že fungování celého mediálního dodavatelského řetězce je „přinejmenším zakalené a přinejhorším podvodné“. Následný audit kontraktů a jejich přepsání k větší transparentnosti nakupování médiálního prostoru a vztahů s médii. Změny, s nimiž Pritchard začal, se pak rozšířily do celého oboru.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Návrh bez názvu-127
Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu