Desítky společností z nejrůznějších oborů zahájily bojkot Facebooku. Zrušením reklamních kampaní připravily firmu o více něž sedm miliard dolarů.
Do kampaně „Stop Hate for Profit“ (Zastavme nenávist pro zisk), ke které vyzvalo několik organizací bojující za lidská práva, se zapojila celá řada agentur a firem.
Přehled firem, které bojkotují Facebook
- AdComplyRx
- Adventure Journal
- Arc’teryx
- Arcanist Press
- Arka Pana Consulting
- Artbees Software
- Aspen Snowmass
- Atlas Pet Company
- BabyEcoTrends.com
- Birchbox
- Blurry Bits Photography
- Bwritr
- CityAdvisor
- Climate Ride
- Coca-Cola
- Coolidge Corner Theatre
- cove.tool
- Dashlane
- daviesnow
- Dermatonics
- DETH KULT
- Diageo
- Dockers
- ecoRI News
- Eddie Bauer
- Edinburgh Events
- EILEEN FISHER
- Equal Entrance
- FSAstore.com
- Gerardo
- GIN – Greater Inflight Network
- Haven Life
- Heidi Howarth
- HigherRing
- Honda
- Houdini Sportswear
- iHerb
- Ipsun Solar
- JanSport
- Kush Queen
- Las Vegas Food and Wine Festival
- LendingClub
- Levi’s
- Lifestraw
- Limeade
- Local Postal
- Lockdowneconomy – UK
- lululemon
- Magnolia Pictures
- Manelik
- Matte PR
- MEC
- Menlo Jazzercise
- Mindful QA
- Modern Farmer
- Mozilla
- Nonbeenary Designs
- OpenWorksBmore
- Patagonia
- Patagonia Provisions
- PearBudget
- Peter Togel
- PLAZM
- Read Between the Wines Podcast BBC
- REI
- ReVision Energy
- SharperTrades
- Social Work Test Prep
- Somoto Canyon Tours
- Sortyourfuture
- Source
- SparkCharge
- Spiders and Milk
- SVB
- TalkSpace
- The Carbon Literacy Project
- The Hershey Company
- The Jewish Board
- The North Face
- Thriving Design
- TrashPandasTVOfficial
- Unilever
- UNLIT® The Hangover Recovery Drink
- Upwork
- Verizon
- Viber
- Voicebrook
- Western Environmental Law Center
- wettribe
- wherewemet
- Willow Lane Collective
- Woven Trends
- ZoeFinancial
Kvůli bojkotu se akcie Facebooku koncem týdne propadly o 8,3 %. Některé firmy – například Coca-Cola či Unilever – pozastavily kampaně i na Twitteru a Instagramu.
Facebook by se navíc brzy mohl dostat do křížku i s největším globálním inzerentem, jímž je koncern Procter & Gamble. Během týden trvajícího virtuálního festivalu kreativity Lions Live to naznačil vlivný marketingový šéf P&G Marc Pritchard. Při svém vystoupení představil konkrétní kroky, které P&G začalo dělat pro zvýraznění zodpovědného podnikání, najímání lidí i marketingu.
„Procter & Gamble má jako největší světový inzerent široký dosah a s tím spojenou zodpovědnost za to, abychom jednali. Pro naše značky jsme vytvořili základní klíčové body, které by mohly inspirovat i další firmy,“ uvedl Pritchard. „Nebudeme inzerovat nikde, kde se podporuje nebo objevuje obsah, jenž je podle nás nenávistný, diskriminační nebo pomlouvačný. Svoboda slova je právo, ale zdvořilost je naší odpovědností. S poskytovateli médií a platforem pracujeme na systematických změnách. Pokud dojdeme k tomu, že něco neodpovídá našim standardům, budeme jednat. Včetně toho, že zastavíme spolupráci, stáhneme inzerci,“ prohlásil důrazně.
Jeho vystoupení vyvolalo spekulace, že by toto upozornění mohlo být vzkazem i pro Facebook. Na doplňující otázky médií pak Marc Pritchard odpověděl, že pokud P&G dojde k tomu, že jeho standardům neodpovídají praktiky Facebooku, rozvázání spolupráce nevylučuje.
Od Facebooku už se odchází
Facebook má totiž problém s tím, že nezvládá omezit šíření nenávistné rétoriky na svých sítích, kam se vedle stejnojmenné platformy počítá například i Instagram. Facebook navíc odmítl regulovat lživé a zavádějící politické reklamy. Na rozdíl od Twitteru ani neskrývá podobné přípěvky například od amerického prezidenta Donalda Trumpa a ani k nim nepřidává povysvětlení kontextu či odkaz, jenž je uvádí na pravou míru.
K zastavení reklamních kampaní na největší sociální síti světa už vyzvalo v rámci protestů, které stále probíhají v USA i jinde po světě, už vyzvalo šest organizací, mezi nimiž jsou Anti-Defamation League či NAACP. K zastavení spolupráce s Facebookuem už se odhodlala Coca-Cola, Honda, technologická společnost Viber, výrobci outdoorového vybavení The North Face, Patagonia či koncern Unilever.
V den výročí Juneteenth oslavujícím konec otrokářství v USA, stáhla 19. června veškerý marketingový obsah z Facebooku kosmeticko-farmaceutická skupina GlaxoSmithKline (GSK). „Teď s Facebookem aktivně pracujeme na tom, abychom dál pokračovali správným směrem. A týká se to celého ekosystému, ať už jde o partnery jako je Facebook či Google, nebo naše agentury,“ uvedla během Lions Live marketingová ředitelka GSK Tamara Rogersová.
Kdyby se k obdobnému kroku odhodlal i P&G, nebylo by to poprvé. Například v roce 2017 koncern stáhl svou inzerci z videoportálu YouTube, než pak společně vytvořili bezpečné kanály a podobně. Ve stejnou dobu také rozhodnutí Pritcharda prověřit kontrakty s agenturami zamávalo celým komunikačním průmyslem. Tehdy prohlásil, že fungování celého mediálního dodavatelského řetězce je „přinejmenším zakalené a přinejhorším podvodné“. Následný audit kontraktů a jejich přepsání k větší transparentnosti nakupování médiálního prostoru a vztahů s médii. Změny, s nimiž Pritchard začal, se pak rozšířily do celého oboru.