Aktuální koronavirová krize na obor public relations podle zjištění MAM nedoléhá tolik jako globální recese roku 2008. Dopady se projeví až s odstupem, záležet bude i na vývoji mediálního trhu.
Během pandemie covid-19 a vládních opatření proti jejímu šíření zesílila ze strany klientů public relations agentur poptávka po službách spojených s krizovou komunikací či „issues management“. Průzkum časopisu Marketing & Media mezi šéfy největších PR agentur ukázal, že byznys v oboru zatím dramaticky nepoklesl, ačkoliv na některé jejich klienty už dopady pandemie mají výrazný efekt.
„Ekonomika v době krize sice poněkud zpomalila, výsledný dopad na rozpočty v komunikaci ale půjde za dalších šest až dvanáct měsíců,“ říká Jakub Hrabovský ředitel Ewing Public Relations.
Podle Romana Kučery z Lesensky.cz, je nyní třeba sledovat situaci z pohledu celého hospodářství. Jak firmy postupně dořeší témata zdravotní, přijdou na řadu ta ekonomická. „Během rozhovorů s klienty se tedy připravujeme na nastávající období, kdy lze očekávat propady v tržbách i u oborů, které vládní opatření nezasáhla na přímo,“ tvrdí Kučera.
Do fungování PR agentur se také projeví změny, které čekají mediální trh. Bedlivě se sleduje nejen posilování online obsahu, ale například též kondice vydavatelství, která během krize v rámci úsporných opatření omezovala rozsahy i periodicitu tištěných titulů. „Je velkou otázkou, jak se vydavatelům médií podaří vyrovnat s výpadkem inzerce. Za rok můžeme působit v docela jiném prostředí a musíme být připraveni na to reagovat,“ říká Štěpán Dlouhý, account director Stance Communications.
Klíčové období pro komunikační odvětví a public relations zvlášť přijde tedy v roce 2021. Jeden ze zajímavých trendů, o němž se na trhu mluví, zmiňuje i Hrabovský: „Lze očekávat pokles významu reklamních formátů a přechod ke sponzorovaným redakčním počinům, které pomohou vydavatelům tuto krizi přečkat.“
Více k tématu public relations najdete v příloze Extra aktuálního vydání časopisu Marketing & Media, který vychází v pondělí 15. 6.