WPP, McCann, FP7 McCann Dubai, Banda, Unilever a Coca-Cola. To jsou vítězové letošního Effie Indexu, který v pondělí zveřejnila Effie Worldwide.
Za nejefektivnějšího marketéra byla letos znovu zvolena společnost Unilever. Ta stanula v čele žebříčku, který Effie uvádí od roku 2011, již sedmkrát. Druhé místo patří Coca-Cole, která „sundala“ společnost Nestlé na třetí místo. Poprvé se v první pětce objevila pivovarnická společnost AB InBev, a to na 4. pozici. Pátá je pak PepsiCo. Zajímavostí je, že žebříčku nejefektivnějších marketérů stále dominují rychloobrátkové firmy, které v první desítce zastupuje také McDonald’s (6.), Procter & Gamble (7.) a YUM! (8.). První desítku pak uzavírají Vodafone a Ikea.
Za nejefektivnější značku porota uznala Coca-Colu (celkově šestkrát vítěz) a hned v závěsu McDonald’s. Na třetím místě je jeho věčný rival KFC, na čtvrtém Vodafone a na pátém Ikea. V první desítce značek je pak ještě Claro (americká telekomunikační značka), Chevrolet, Burger King, MasterCard a Sprite.
První pětice komunikačních skupin má od roku 2019 stejné obsazení. Vede WPP (devátý rok po sobě), následovaná Omnicomem, IPG, Publicisem a Dentsu.
Nejefektivnější agenturní sítí je McCann Worldgroup, agenturou FP7 McCann Dubai a nezávislou agenturou Banda z Kyjeva.
Žebříčky mohou být rozpočítány také podle regionů. Pokud bychom se soustředili pouze na Evropu, tak by letošními vítězi byli PepsiCo coby marketér, za značku Vodafone, WPP (agenturní holding), McCann Worldgroup (agenturní síť), Banda (agentura a nezávislá agentura).
„Efektivita marketingu je – zejména nyní v době ekonomické nejistoty – důležitější než dříve. Index představuje skvělé příklady firem, které soustavně vynikají a řídí růst své značky. Jménem Effie Worldwide bych ráda poblahopřála všem, kteří se letos do žebříčku dostali, a tleskám jejich úspěchům,“ uvedla k letošním výsledkům Traci Alford.
Žebříček Effie Index 2020 hodnotí výkon více než čtyř tisíc finalistů a oceněných z Effie Awards, které probíhaly celosvětově po celý minulý rok, a to v jedné globální, čtyř regionálních a 46 národních soutěžích. Případové studie každé značky a společnosti uvedené v Effie Indexu pečlivě hodnotila porota odborníků. Jde o nejobsáhlejší světový žebříček marketingové efektivity.
Detailní informace o hodnocení jsou uvedeny zde.
Nejefektivnější marketér 2020
Pořadí | Jméno | Body |
1. | Unilever | 466 |
2. | The Coca-Cola Company | 408 |
3. | Nestlé | 372 |
4. | AB InBev | 344 |
5. | PepsiCo | 268 |
Nejefektivnější značka 2020
Pořadí | Jméno | Body |
1. | Coca-Cola | 260 |
2. | McDonald’s | 250 |
3. | KFC | 192 |
4. | Vodafone | 182 |
5. | IKEA | 152 |
Nejefektivnější agenturní holding 2020
Pořadí | Jméno | Body |
1. | WPP | 3871 |
2. | Omnicom | 3511 |
3. | Interpublic (IPG) | 2928 |
4. | Publicis Groupe | 1783 |
5. | Dentsu | 589 |
Nejefektivnější agenturní síť 2020
Pořadí | Jméno | Body |
1. | McCann Worldgroup | 1913 |
2. | Ogilvy | 1342 |
3. | BBDO Worldwide | 1332 |
4. | DDB Worldwide | 959 |
5. | TBWA\Worldwide | 634 |
Nejefektivnější agentura 2020
Pořadí | Jméno | Místo | Body |
1. | FP7 McCann Dubai | Dubai, spojené arabské emiráty | 284 |
2. | Ogilvy India | Bombaj, Indie | 278 |
3. | McCann Worldgroup India | Nové Dillí, Indie | 274 |
4. | Sancho BBDO | Bogota, Kolumbie | 222 |
5. | Banda | Kyjev, Ukrajina | 172 |
5. | DDB Colombia | Bogota, Kolumbie | 172 |
Nejefektivnější nezávislá agentura 2020
Pořadí | Jméno | Místo | Body |
1. | Banda | Kyjev, Ukrajina | 172 |
2. | Déjà vu | Dubai, spojené arabské emiráty | 73 |
3. | The Womb Communications | Bombaj, Indie | 72 |
4. | DON Buenos Aires | Buenos Aires, Argentina | 52 |
5. | Zavalita Brand Building | Lima, Peru | 42 |