Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Efekt koronavir. V kterých odvětvích prodeje padaly nejvíce?

Útraty zákazníků na pobočkách kamenných obchodů se v době karantény v mnoha odvětvích propadly na nulu, jak naznačují údaje o platbách kartou. Výrazné ztráty zatím nevyrovnala ani větší ochota nakupovat online. Největší ránu utržil zábavní průmysl, který podle dat poskytovatele platebních technologií Global Payments zaznamenal mezi první a druhou březnovou sobotou 98% propad v útratách. Od poloviny března do poloviny dubna naopak výrazně posílily prodeje potravin. Prodejci elektroniky zaznamenali nárůst online transakcí, který ztráty z plateb kartou v obchodech částečně kompenzuje.

Jako první začaly už koncem února kvůli strachu z nákazy klesat tržby cestovních kanceláří a provozovatelů turistických atrakcí. Povinná karanténa pro navrátilce z Itálie a dalších zemí zavedená 7. března a následný zákaz vycestování srazil tržby turistického ruchu téměř na nulu. „Podobně klesly také útraty za ubytovací služby. Uzavírání hotelů a pozastavení služeb sdíleného bydlení jako Airbnb tuto ekonomickou sféru naprosto zastavilo,“ uvádí Adéla Denková z analytického projektu Evropa v datech.

Rozvážka a výdejní okénka

Pandemie uštědřila silnou ránu i podnikům v oblasti pohostinství, které musely své provozovny zákazníkům znepřístupnit. Část z nich proto přešla na režim výdejních oken či donáškové služby. Díky těmto výjimkám pohostinství jako celek během krize nikdy nekleslo na absolutní nulu. „Rozdíl v celkových útratách na platebních terminálech však mezi první a druhou březnovou sobotou činil více než 24,5 milionu korun. Tento 92% pokles nebyl vyvážen ani online platbami, které celkově zůstaly na dřívějších hodnotách v řádech desítek tisíc korun,“ říká Ondřej Holoubek ze společnosti Global Payments, z jejíž dat o bezhotovostních platbách analýza Evropy v datech vychází.

Reklama
MMcite

Nejsilnější ránu utržily sporty a umění

Krize silně zasáhla také odvětví zahrnující sportovní a kulturní akce, prodejny sportovního zboží, hřiště, kina, divadla nebo koncertní sály. Rozdíl mezi prvními dvěma březnovými sobotami činil bezmála 34 milionů korun, což znamenalo pokles o 98 %. Propad obnosů utracených prostřednictvím platebních terminálů se snaží dorovnat rostoucí online tržby. Ani téměř dvojnásobný nárůst internetových transakcí oproti běžnému stavu však na vyrovnání ztrát zatím nestačí.

Rekordní prodeje potravin a léků

Na rozdíl od většiny ostatních odvětví posílily během krize prodeje potravin. „Zajímavý je 66% nárůst mezi jedenáctým a dvanáctým březnem, kdy se do veřejného prostoru dostala nepotvrzená zpráva o plánovaném uzavření všech prodejen včetně těch s potravinami,“ konstatuje Denková. Celkové počty transakcí zůstávají v podobných řádech jako před zavedením výjimečného stavu. Češi tedy nakupují stejně často, ale platí za větší množství potravin než předtím.

Podobně jako u potravin zaznamenaly terminály společnosti Global Payments v lékárnách a ordinacích největší nárůst 12. března, poté se však utracené obnosy začaly opět zmenšovat. „Zásadním způsobem vzrostly v lékárnách online platby, které 18. března celkově dosáhly téměř na šest milionů. Pro srovnání, nejvyšší denní online tržby v únoru se pohybovaly pod částkou dvou milionů,“ doplňuje Holoubek.

Prodejce elektra a knih zachraňuje internet

Pokles celkového objemu plateb mezi 13. a 16. březnem je velmi výrazný v oblasti prodeje elektroniky. Z 55 milionů klesly prodeje na pobočkách za pouhé tři dny o 92 %. Od symbolického dna v hodnotě 4,2 milionů korun se odvětví odrazilo 16. března, kdy objemy transakcí na platebních terminálech začaly opět růst (s výjimkou Velikonočního pondělí). Ačkoliv se zatím nevyšplhaly na původní hodnoty, pomalu se jim blíží. Výrazně rostou i online prodeje, které navzdory krizi původní částky převyšují až čtyřnásobně.

Ještě drtivěji ale krize zasáhla knihkupce, kteří museli prodeje na pobočkách zastavit úplně. Z 2,6 milionů korun ze 13. března jim přes noc transakce na terminálech klesly k nule, u které se držely až do znovuotevření poboček ve speciálním režimu. Více než dvojnásobné navýšení online prodejů znamená důležitou finanční vzpruhu, ale ani tak dubnové tržby nedosahují výsledků z ledna nebo února.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)