Českému trhu chybí miliony cizinců. Kdo je nahradí?

Cestovní ruch přestal fungovat ze dne na den. Jak bez turistů přežívají hoteliéři, majitelé obchodů a další, kteří jsou na jejich útratách závislí? Pomůže jim vymanit se z hlubokých ztrát orientace na českého zákazníka?

Loni k nám přijelo téměř jedenáct milionů zahraničních turistů, o 272 tisíc více než v roce 2018. Největší část z nich – přes dva miliony – tvořili Němci. Druhými nejčastějšími hosty u nás byli Slováci (750 tis.) a třetími Poláci. Počet čínských turistů meziročně sice klesl, ale i přesto si udržel loni vysokou laťku (612 tis.). Tahle čísla se letos rozhodně nepodaří zopakovat. Jak moc je situace vážná už ví například Letiště Václava Havla Praha. Loni odbavilo téměř 18 milionů cestujících, z čehož zahraniční turisté tvořili 70 procent. Letošní výsledky budou na zcela jiné úrovni. 

„Podle statistik prošlo v březnu letištěm celkem 434 719 cestujících, což představuje meziroční pokles o 64,7 procenta. Počet pohybů letadel se oproti loňskému březnu snížil celkem o 47,3 procenta. Za duben očekáváme další pokles jak v počtu odbavených cestujících, tak realizovaných leteckých pohybů,“ říká mluvčí letiště Roman Pacvoň a dodává, že museli přistoupit k  omezení marketingových nákladů a dojde i na propouštění.

Na původních 18 milionů odbavených se podle dostupných prognóz pražské letiště vrátí nejdříve za tři roky. Pro příští rok počítá s deseti miliony cestujících. Situace se vážně dotýká také čtyř a pětihvězdičkových hotelů, které byly orientované na zahraniční klienty a domácí hosté tvořili jen malou část rezervací. Za duben dosahovaly storna pobytů vyšších desítek procent. Ve zbytku roku tak hotelům nezbude nic jiného, než se snažit pomocí různých balíčků a akcí nalákat klienty z domoviny.

„Praze by mohlo pomoci, kdyby se podařilo nastartovat kulturní život a zajímavé akce, které zlákají mimopražské návštěvníky například na celý víkend,“ uvádí Ivana Vejvodová, mluvčí agentury CzechTourism, která připravuje kampaň #světovéČesko.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 4. května 2020. Předplatit si ho můžete zde.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-20

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-20

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Beats for Love
úkolníček
Vojta Kotek

MAM Exkluzivně v časopise

Doğu Kir
Novinářské fórum 2025
Pod svícnem
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Madlove ADC
T-Mobile tendr rytiri 01_nový web-otvírák - 2025-05-13T164541
MAM Souboj spotů duben
Linda Bui a Nhi
Madlove ADC