Digitalizace téměř veškeré osobní a pracovní komunikace znamená velké riziko v podobě krádeže dat.
Profesionální i soukromá konverzace probíhá téměř výhradně online, prostřednictvím narychlo objevených aplikací. Podle Tomáše Hrivňáka, poradce v oblasti řízení značek z Contagious, nastává „jakási virtualizace domova, existují již virtuální hospody, kde se lidé pravidelně scházejí a společně popíjejí“.
Online se začaly ovšem odehrávat i větší eventy než klábosení u skleničky. Soutěž Young Lions byla před čtrnácti dny jakýmsi průkopníkem online konferencí na Zoomu, brzy se uskuteční online Marketing Festival a udílení cen Lemur. Díky online rozhovorům vidíte, jak vypadá nejedna domácnost odborníka či celebrity, ale také vašich kolegů. A co vidíte vy, vidí i ostatní. Toto usnadnění komunikace s sebou navíc nese značná rizika v podobě krádeže osobních dat. Už nyní vyplouvají na povrch první hrozby.
Čerstvé úniky dat
Minulý týden informovala americká firma Cyble, která se zabývá kybernetickou bezpečností, že na tzv. dark webu nakoupila přes půl milionu hesel, e-mailových adres, URL meetingů a jejich hostitelských klíčů (HostKeys) patřících uživatelům jedné z nejpopulárnějších komunikačních aplikací – Zoomu. A kolik za data Cyble zaplatila? Za každý údaj méně než jednu penny (30 haléřů). V prohlášení pak uvedla, že kradené účty jsou skutečně funkční a jsou mezi nimi i takové, které patří dobře známým institucím, jako například Citibank nebo Chase.
Zoom se nyní dušuje, že už si najal agentury, které by mu měly pomoci vystopovat zmíněné údaje, aby mohl resetovat hesla postižených uživatelů. Současně uvedl, že odcizení údajů se nestalo přímo selháním Zoomu, ale bylo umožněno prostřednictvím předcházejících účtů a že hackeři pouze „zkoušeli štěstí“. Riziko je ovšem o to větší, že řada uživatelů má stejné přihlašovací údaje i do ostatních komunikačních platforem, včetně e-mailů a sociálních sítí.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 20. dubna 2020. Přeplatit si ho můžete zde.