Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zkáza cestovek? Některé již zavřely pobočky, lidé marně žádají o refundaci

Bez pomoci státu nemůžeme fungovat, říkají české cestovní kanceláře a  začínají zavírat své pobočky a již nevyřizují požadavky klientů. Podle informací cestovní agentury Invia, která s kancelářemi úzce spolupracuje, je nyní zavřených nejméně 30 cestovek. Stovky lidí tak v těchto dnech přišly o práci. Vláda zatím přímou pomoc cestovnímu ruchu údajně nepřipravuje, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) proto chystá další opatření.

„Jsme všichni, cestovní kanceláře i jejich zákazníci, v mimořádné situaci, kterou bohužel nikdo neočekával a která nemá v české ani evropské legislativě žádnou oporu. Totožná situace je, jak víme, ve všech ostatních státech EU,“ stojí ve společném prohlášení Asociace cestovních kanceláří Čerské republiky a AČCKA.

„Cestovní kanceláře v České republice zaplatily zálohy na zájezdy jejich klientů do zahraničí na sezonu 2020 do okamžiku startu krize COVID-19 ve výši 2,9 miliardy Kč,“ píší asociace v prohlášení. „Další stovky milionů byly vyplaceny na zálohách dopravcům. Žádný z příjemců záloh v současné bezprecedentní situaci cestovním kancelářím obdržené platby nevrátí. Budou se muset vyčerpat formou zálohovaných služeb. To však v tuto chvíli není možné…“

Reklama
ČEZ

Zákazníci mají podle AČCKA obavy o své prostředky zaplacené na zálohách a vyžadují okamžitou refundaci, to však údajně na základě uvedených důvodů nelze. „Cestovní kanceláře však nabízejí legální možnost využití poukazů na posunutí zálohovaných zájezdů v čase či destinaci, které jsou, stejně jako zájezdy, plně pojištěny proti případné insolvenci cestovní kanceláře,“ připomínají asociace.

Vývoj aktuální situace vede české cestovky k řadě opatření. „Už teď je zřejmé, že koronavirus ovlivní celou sezonu 2020 a možná i ty další. Cestovní ruch v České republice zaměstnává téměř 300 000 lidí a všichni si uvědomujeme, že bez podpory státu to nikdo z nás nezvládne. Už nyní máme informace, že více než 30 cestovních kanceláří, s nimiž spolupracujeme, až do odvolání zcela uzavřelo provozovny,“ upozorňuje tisková mluvčí cestovní agentury Invia Andrea Řezníčková.

„Zájezdy sice v této situaci neprodáváme, ale každý den se na nás obrací stovky lidí, kteří potřebují poradit, mají dotazy k zakoupeným zájezdům a podobně. Je proto důležité, aby i nyní cestovky fungovaly a mohly pomáhat svým klientům. Některé si to však bohužel už teď nemohou dovolit či z důvodu chybějící legislativy neví, jak postupovat,“ popisuje Řezníčková.

Plošné uzavření cestovek

AČCKA dokonce zvažuje, že by se od 30. března zcela uzavřely veškeré cestovky, a to zřejmě až do 12. dubna. „Chápeme, že toho je k řešení hodně, ale naše situace je natolik špatná, že pomoc státu dle našeho názoru nesnese dalšího odkladu. Vláda stále nebere v potaz, že cestovní kanceláře nemohou nést finanční břímě takto plošné mimořádné situace za své zákazníky,“ vysvětluje prezident AČCKA Roman Škrabánek.

V praxi by to mohlo znamenat, že pokud by zavřelo všech 850 cestovních kanceláří a 2000 agentur, o práci přijdou desetitisíce zaměstnanců. Cestovky tak zároveň nebudou vyřizovat dotazy klientů, zvedat telefony nebo reagovat na e-maily, na které začne chodit jen automatická odpověď, že e-maily nejsou zpracovány a je potřeba je opakovaně zaslat po znovuotevření kanceláře či agentury s  tím, aby informaci o dalším vývoji a datu otevření zákazníci sledovali na webu dané cestovky. Právě takto nyní funguje desítky uzavřených kanceláří.

„Pokud počítáme, že na léto mělo k březnu koupenou dovolenou asi 35 procent klientů, mohlo by se toto omezení dotknout téměř milionu lidí,“ dodává Řezníčková.

Proti úvaham AČCKA se rázně ohradila Asociace cestovních kanceláří Čerské republiky. „My zásadně nedoporučujeme svým členům, kteří poskytují služby více než 80 procentům zákazníků českých cestovních kanceláří a agentur, aby jakýmkoliv způsobem omezovaly v této složité době svůj kontakt se zákazníky,“ uvedlo představenstvo asociace. „Zákazníci nejsou a nikdy nebudou našim rukojmím ve střetu s kýmkoliv. Zákazníci jsou našimi partnery a naším zájmem je být jim k dispozici ať už jsou na zájezdu nebo kdekoliv jinde“.

Reklama
Know
Reklama
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)