Počet nově založených e-shopů se během minulého týdne více než zdvojnásobil. Společnost Shoptet, největší český poskytovatel e-shopových řešení, zaznamenala v uplynulém týdnu 270 nových internetových obchodů. Běžný týdenní nárůst přitom činí v průměru 130 e-shopů. Aktuálně se na něm nejvíce podílejí firmy z oblasti gastronomie, potřeb pro domácí mazlíčky, drogerie či výrobci ochranných pomůcek.
Omezení a různá preventivní opatření proti šíření koronaviru nutí část podnikatelů přesouvat své aktivity do online prostředí. Společnost Shoptet hlásí jen za poslední týden celkem 270 nových e-shopů. „Jedná se o dvojnásobný nárůst oproti běžnému období. Na naší platformě zároveň registrujeme i výrazně vyšší frekvenci ve využití bezplatných testovacích verzí, konkrétně až trojnásobnou oproti standardnímu stavu,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.
Rozvážka jídla zažívá boom
Mezi nově vznikajícími internetovými obchody převažují restaurace, kavárny, cukrárny, ale také obchody s potravinami nebo zvířecími potřebami. „Intenzivně také pracujeme s Liftago na možnosti tyto e-shopy jednoduše propojit s rychlým rozvozem po Praze,“ říká Uďan. Způsob, jak své produkty rychle dostat k firmám a zákazníkům, hledají i firmy věnující se nanotechnologiím, výrobci dezinfekcí nebo ochranných pomůcek jako například brněnská společnost Respilon. „Firmy vnímají vlastní e-shop jako dostupnou možnost, jak pokračovat v podnikání navzdory nutnosti uzavřít kamennou pobočku. Získávají tak relativně levný distribuční kanál s nižšími náklady na provoz. Zákazníkům to zase přináší pohodlnější možnost nákupů,“ vysvětluje Miroslav Uďan z Shoptetu.
Aktuální situace zrychlí rozvoj e-commerce
Zájem spotřebitelů o nákupy přes internet je přitom nezpochybnitelný, návštěvnost e-shopů je v současnosti srovnatelná s obdobím Vánoc. Nově „digitalitované“ prodejny, které si kvůli aktuální situaci zřídily e-shop, podle Shoptetu na internetu již zůstanou. „Nárůst počtu e-shopů je dlouhodobý trend, současná situace jej ale urychlila. Komfort zákazníků a příjemný uživatelský zážitek při nakupování je v dlouhodobém hledisku prioritou. Tento cíl, v kombinaci s nižšími náklady, proto budou podnikatelé sledovat i po překonání současného výjimečného stavu,“ doplňuje Uďan.