První žena Facebooku na pódiu festivalu Cannes Lions.
Stala se první ženou, která se kdy dostala do představenstva Facebooku. Její jmění se odhaduje na 1,6 miliardy dolarů, tvrdí, že s každou krizí, kterou přečká, osobnostně roste. A na podiu festivalu v Cannes Sheryl Sandbergová, COO (provozní ředitelka) společnosti Facebook emotivně dodala –kromě chvil, kdy popisovala své pocity ze ztráty manžela a přiznání, že jí v létě bude 50 let – že Facebook má před sebou opravdu hromadu práce, aby si opět získal důvěru svých uživatelů.
Zásahy Ruska do amerických prezidentských voleb, skandál kolem společnosti Cambridge Analytica, obavy, jak Facebook zachází s osobními údaji svých uživatelů. To všechno jsou elementy, které v posledních letech stále více rozšiřovaly příkopy nedůvěry mezi Zuckerbergovou sociální sítí a dvěma miliardami jejích uživatelů. „My na tom nyní musíme opravdu pečlivě pracovat, abychom to napravili,“ řekla Sandbergová v naplněném sále v Cannes.
Začala přiznáním: „Je pravda, že nám některé věci zkrátka utekly, to se přiznat nebojíme. V roce 2016 před prezidentskými volbami v USA jsme se soustředili zejména na budování ochran před útočníky, kteří by mohli napadnout naši síť, hacknout data. Že přijde vlna dezinformací, útok z úplně jiného konce, s tím jsme nepočítali, to jsme přehlédli.“ Pravda je taková, že před třemi lety tu možnost přehlédnul úplně každý, snad proto byla tak efektivní a vedla k pro mnohé překvapivému vítězství Donalda Trumpa. „I přesto je to však naše zodpovědnost,“ nenechává nikoho na pochybu Sandbergová. Facebook však nyní stojí před reparátem: podle své COO už se začíná připravovat na potenciální hrozby, které by mohly jakýmkoliv směrem vychýlit americké prezidentské volby v příštím roce – a k nimž mimochodem současný prezident Donald Trump ve středu zahájil kampaň za své znovuzvolení. Příklad by si sociální síť mohla vzít z evropských parlamentních voleb, které podle Sandbergové Facebook zvládnul dobře.
Z náměstí do obývacího pokoje
Facebook nyní musí mnohem více vysvětlovat svou politiku, otevírat se lidem, připustila na podiu Sandbergová. Musí vysvětlit, že je možné zcela respektovat soukromí uživatelů, ale zároveň inzerentům nabízet targetované reklamy. Říct zcela jasně, že proces probíhá tak, že Facebook zadavateli nalezne nadefinované uživatele v dané lokalitě, na které reklama zacílí, ale zpět k zadavateli se dostanou už jen agregovaná data, ze kterých není možné zpětně odvodit jakékoliv osobní informace. „Když jsme s Facebookem začínali, uživatelé nás vnímali jako takové metaforické náměstí, na kterých vykřikovali svá sdělení. To se ale vyvinulo, dnes prostor Facebooku lidé vnímají mnohem osobněji, jako takový obývací pokoj.“
Sandbergová rovněž připustila, že změny uživatelských a společenských preferencí si vynucují, aby byla vytvořena nová pravidla pro internet; evropská legislativa GDPR by podle Sandbergové klidně mohla jít příkladem. „Je to asi nejpřísnější omezení, které ve světě v tomto ohledu platí, ale již dlouho říkáme, že by mohlo být vzorem i ostatním zemím.“ Manažerka si jasně uvědomuje, že pro budoucnost byznysu Facebooku je dnes již nezbytné, aby uživatelé jasně věděli, proč se jim jaké reklamy zobrazují, kdo stojí za politickými reklamami a jak Facebook nakládá s jejich osobními údaji.
„Velmi stojíme o spolupráci se světovými vládami na nastavování nových pravidel, ale jde o dlouhodobý proces,“ připustila provozní ředitelka. „Do té doby proto budeme dělat náš byznys a chránit naše uživatele co nejlépe – je nám jasné, že lidé potřebují ochranu svých dat i v tomto mezičase,“ uzavřela své vystoupení.