Podle šéfky náboru v Ogilvy se do této agentury chodí za skvělými kolegy. Stará se o to, aby globální komunikační agentura Ogilvy měla ty správné lidi na správných místech. Mezi její úkoly patří výběr nových talentů i péče o ty stávající. Zkrátka, aby celý tým fungoval dobře a produktivně. Řeč je o Jag Dhanji, chief talent manažerce Ogilvy pro region EMEA, tedy Evropu, Střední východ a Afriku. Konkrétně má na starosti 35 zemí. „Vloni si deset procent našich kolegů i na juniornějších pozicích vyzkoušelo práci i v jiné zemi v rámci regionu EMEA,“ říká Jag Dhanji.
* Kde se dnes dají najít ty nejlepší reklamní talenty?
Mohou přijít odkudkoli. Tradičně byly jejich rodištěm univerzity, zajímali nás absolventi vybraných oborů. Dnes se spektrum rozšířilo, hledáme napříč trhy, v kreativních firmách, u konkurentů nebo si je vychováváme my sami.
* Jaké lidi přesně hledáte, co mají umět?
Samozřejmě by měli umět dělat práci, na kterou je přijímáme, ale ještě důležitější je jejich celkový přístup a kreativita. Máme rádi lidi, kteří se na věci ptají, jsou inovativní, a zároveň jsou týmovými hráči a umějí spolupracovat s ostatními. Je dobré, když nejsou spokojeni s tím, jak se věci dosud dělají, ale dokáží se pozastavit nad tím, proč se něco dělá tak, jak se to dělá. A přitom zůstávají skromní a jsou schopni se rychle poučit ze svých chyb.
* Co těmto lidem nabízíte, abyste je přilákali?
Působím ve své funkci 18 měsíců a za tu dobu jsem toho hodně procestovala. Kdekoli se zeptám kolegů, proč v Ogilvy pracují, všude mi v zásadě odpovídají, že kvůli lidem, zajímavým klientům a tomu, že jsme mezinárodní síť. Nejdůležitějším faktorem z těchto tří jsou inspirující, ambiciózní a přátelští kolegové. U mileniálů čím dál víc vidíme, že nerozlišují tolik mezi prací a soukromým životem. Chtějí se v práci bavit a trávit čas s lidmi, se kterými jsou na stejné vlně.
* Dá se v lidech nějak podporovat kreativita?
U různých lidí je to různé. Zavedli jsme například takzvané „unplugged days“, to jsou dny, kdy nikdo nepoužívá svůj telefon, počítač ani další elektroniku. Lidé si vezmou papír a tužku a kreslí, píšou na papír. Snažíme se kolegy inspirovat k tomu, aby byli vnímaví. Zveme osobnosti z různých odvětví s odlišnými zkušenostmi. Takže se snažíme o pestrost, aby práce nebyla pouze jednotvárným vykonáváním úkolů. V zásadě jde o to, aby měl každý možnost zjistit, co podporuje právě jeho kreativní talent a mohl ho rozvíjet. Někdy lidé chtějí jenom volno nebo možnost přijít do práce na pozdější hodinu. Rutina nepodporuje tvořivost.
* Slýcháme, že svůj zlatý věk mají klasické reklamní agentury za sebou. Připouštíte, že nejlepší talenty jdou dnes jinam, než do agentur jako je právě Ogilvy?
Jak jsem řekla, talenty najdete všude. Jenže talent sám o sobě nestačí. U nás se z talentů stávají profesionálové. Děláme reklamu, a to dobře, už mnoho let, pracujeme s velkými značkami. Nabízíme příležitost pracovat s lidmi, kteří jsou v reklamním průmyslu zkušení. Navíc se můžete v rámci naší skupiny posouvat mezi různými specializacemi a pracovat pro různé klienty. Pokud jde o to, že zlatý věk klasických agentur má být za námi, tak profesionálně vybudované značky, které mají svou reklamou co říci, jsou stále rozhodující. Teď tak populární personalizace či online média z toho pouze vycházejí. Reklama přináší výsledky, zkrátka funguje.
* Podle firmy Blueprint je stav reklamního průmyslu „as depressing as shit“. Kreativita prý není oceňována, nýbrž je vlastně záměrně vytlačována. Co s tím?
Nečetla jsem tu studii. Jak jsem ale řekla, my kreativitu oceňujeme jako klíčový předpoklad důležitý u všech našich zaměstnanců. Ať už přijímám talent manažera nebo finančního ředitele, zjišťuji, jak jsou otevřeni novým věcem. Je třeba si současně uvědomit, že kreativita není všespásná, ale musí fungovat s ostatními složkami byznysu v agentuře.
* Jaké prostředí podle vás podporuje kreativce v jejich práci?
Mají rádi výzvy a práci, která má smysl. Co se prostředí týče, v kreativním oddělení je hodně světla, málo stěn, aby se lidé mohli snadno pohybovat a navzájem navštěvovat. V naší londýnské pobočce si lidé berou do práce domácí mazlíčky, třeba psy. V Londýně máme totiž řadu mladších kolegů, kteří ještě nemají rodiny a pes je pro ně parťák. Je to skvělé, protože zvířata působí jako uvolňovač stresu. Když přijdou do kanceláře, tak každý přeruší svou činnost a pozdraví je. To je přirozená reakce a přináší to klid v jinak vypjaté aktivitě. Také máme prostory pro odpočinek, sportovní aktivity, kavárny a restauraci.
* Fluktuace zaměstnanců je v současnosti poměrně velká. Jak dlouho průměrně vydrží člověk u vás?
Na juniorských pozicích zůstávají rok až dva, ale není to pravidlo. Na seniorních pochopitelně déle. Obecně se snažíme, aby se v dané roli naučili co nejvíce, pracovali na více klientech, prošli si pestrou škálou situací.