Dávno minuly doby, kdy největším problémem v doručování byl samotný výkon serverů. Pro doručení statisíce zpráv bylo potřeba zajistit dostatečně výkonné servery a doufat, že protistrana zvládne přijímat, případně nezačne blokovat spojení. Hardware je snadno a levně dostupný a kdekterý spammer si dokáže zajistit dostatek výpočetní kapacity. Tomuto stavu přizpůsobili své mailservery i poskytovatelé e-mailových služeb.
Před deseti lety byla situace na trhu e-mailových marketingových služeb diametrálně odlišná od té dnešní. V tehdejší době bylo v ČR doručování zpráv jednodušší než ve světě. To bylo způsobeno dvěma faktory. Na jedné straně to byla nižší ochrana e-mailových schránek, na straně druhé pak nezodpovědný přístup poskytovatelů internetových služeb.
Zásadním impulzem pro změny k lepšímu se stal nástup Gmailu, který celosvětově vedl k rozvoji profesionálních e-mailových marketingových služeb. E-mailové služby rozlišují původ zpráv podle typu zdroje i obsahu. Primárním pravidlem je vždy včasné doručení osobní a pracovní korespondence příjemce zprávy, a tak jsou ostatní druhy zpráv až na druhém místě. Při jejich doručování hraje zásadní roli historie odesílatele i reakce příjemců. U služeb, jako je Gmail, Outlook, Yahoo! či AOL se nesetkáte s tím, že by vytvářely výjimky z pravidel pro odesílatele, kteří jen plošně a bezhlavě chrlí každý den statisíce zpráv svým příjemcům jako kobercový nálet jen proto, že mají známou značku. Při objemech zpráv a jejich celosvětovém dosahu není značka relevantní. Relevantní je pouze reputace, respektování pravidel a kvalitní obsah. Ten totiž definuje kvalitního odesílatele. Pokud obsah není atraktivní pro příjemce, nebude úspěšný, a tudíž nebude systémem považován za důležitý.
Pokud nebudou firmy dodržovat pravidla, budou ignorovat relevanci obsahu pro příjemce, tak je to v konečném důsledku připraví o zákazníky. Ale pokud budou dělat e-mailový marketing poctivě, tak je toto nemusí v žádném případě trápit, naopak se mohou těšit na lepší výsledky.
Jakub Olexa, jednatel, Mailkit