Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jiří Macek: Design je konkurenční výhoda. Ale musíte vědět, proč ho děláte

Nikdo nepotřebuje jen další novou židli. Musíte přinést novou kvalitu, vyvolat touhu, vystavět příběh a najít klíč, proč to vlastně všechno děláte,“ říká Jiří Macek, kreativní ředitel Designbloku. Akce, která za 17 let své úspěšné existence vystavila celou řadu nových židlí. Ale nejen je.

Na Designbloku to prý letos vypadalo jako na veletrhu. Je to dobře?

Veletrh sám o sobě není špatný, špatné je to, jak se veletrhy v Čechách dělají. Vždycky jsme byli a zůstaneme výběrovou akcí, snažíme se vybírat firmy, které mají zajímavé produkty a které připraví hravé a inspirativní instalace. Skvělé věci jste našli u designérů, ve firemní části – Superstudiu – byly i takové, které skutečně připomínají veletrh, a některé, které by tady asi být neměly. Je to škoda, firmy mají skvělé produkty, ale jsou zacyklené, dělají to pořád stejně a zbytečně oslabují efekt své práce.

Reklama
ČEZ

Bude se příští DB konat zase na holešovickém Výstavišti?

Už několik let děláme naši akci na ploše větší než deset tisíc metrů čtverečních. Prázdná budova takové velikosti v Praze není, loni jsme tak byli v budovách pěti. Je samozřejmě velmi náročné je zprovoznit. Zatěžuje to i vystavovatele, nejen finančně, ale i náročností na to, co tam musí udělat. Ne všichni jsou tak flexibilní, aby věděli, co s tím. Na příští rok jsme tedy už uzavřeli smlouvu, základ bude opět v Průmyslovém paláci.

Co vlastně nabízíte zájemcům o vystavování?

Naši partneři si kupují plochu a propagační set. Samozřejmě jsou v tom zahrnuty vstupy zdarma nebo den pro profesionály s vyloučením veřejnosti. Ale jak k tomu přistupují dál, to je na nich. Komunikaci začínáme zveřejněním vizuálu, tématu a hlavního hosta. Používáme lifestylová média, která se věnují zejména bydlení, ale i společenské tituly a dnes i přílohy deníků, jako jsou Esprit nebo Proč ne?!. Je to „širokospektrální“ a v zásadě není médium, kterého by se DB nedotkl. Před nějakou dobou jsme byli i v časopise Pes – přítel člověka a já myslím, že tak je to v pořádku. V posledních letech samozřejmě přibyly internet a Facebook a klíčové zahraniční weby, od kterých se odvíjejí informace i v tištěných médiích. Facebooku jsem se já osobně dlouho bránil, dnes ho vidím jako velice zajímavý marketingový nástroj, který může spontánně přenést emoci, již s DB spojujeme.

Jak konkrétně postupujete?

Představujeme to nejlepší, ne tak abychom upozorňovali na jednotlivé vydavatele, ale abychom nalákali na zajímavé přístupy. Máme velkou škálu zahraničních partnerů, zveme novináře z důležitých periodik, galeristy, distributory. Tím dochází k rozhýbání trhu. Ještě před deseti lety tady českých firem bylo strašně málo, rozhodně žádná velká. Ani žádný novinář, který by o designu mohl nebo chtěl psát. Přehazovali si nás z kulturních do ekonomických rubrik, někdy to bylo komické. Byli tady jen zahraniční výrobci zastupovaní distributory a čeští designéři, kteří pracovali na bázi prototypů. Reální výrobci neexistovali. Tradiční firmy se rozpadaly a hledaly program. Dnes je tu přes 30 českých výrobců, kteří si uvědomují, že design nabízí konkurenční výhodu a je samozřejmou součástí jejich práce, nejen při tvarování výrobku, ale i při komunikaci. Lasvit, Bomma, Brokis, to jsou firmy, které mají historii do deseti let a v posledních pěti letech se díky spolupráci s designéry začínají prosazovat na zahraničních trzích.

Co k tomu kromě kvalitních výrobků potřebují?

Marketing a způsob prezentace. Nestačí jen vyrobit pěknou židli. Je třeba, aby byla součástí kolekce, stál za ní designér, který ví, proč ji dělal, sám výrobce musí vědět, proč ji dal do výroby. Upřímně řečeno, věcí je na světě tolik, že není důvod přicházet s něčím novým. Musí vnášet do života novou kvalitu, novou estetiku, lehkost, příjemnost materiálu nebo příběh. Musíte vědět, proč to děláte. Proto klademe takový důraz na instalaci. Jak chcete potenciálního zákazníka zatáhnout do hry? Musíte vyvolat touhu. Tu nevyvoláte tak, že postavíte stánek, do něj dáte židli a napíšete židle. Musíte najít klíč. Klíč, který stojí v základu toho, proč tu věc vlastně děláte.

 

Jiří Macek
kreativní ředitel společnosti Profil Media

Už 17 let spoluorganizuje Designblok, v současnosti největší přehlídku designu ve střední Evropě.

„Před lety nevěděli, co s námi, a mezi redakcemi si nás přehazovali. Dnes není médium, kterého by se Designblok nedotkl. Byli jsme i v časopise Pes – přítel člověka.“

Foto: Lukáš Bíba

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)