Reklama
Megaboard

Češi fandí on-line médiím. Zvyk platit za ně je však malý, ukázal Digital News Report

Digital News Report, který připravuje Reuters Institute na Oxfordské univerzitě, se až doposud zaměřoval na velké země jako Francie nebo Německo. Ve své doplňující zprávě se letos poprvé podíval i do střední Evropy, a do internetového průzkumu tak zařadil i Polsko a Česko. Jeho výsledky ukazují například to, že Češi vyhledávají informace zejména v televizi a na internetu. Nejpopulárnějšími značkami, na které se obrací, jsou Česká televize, TV Nova, iDnes.cz a Novinky.cz. Překvapivě velké jsou však rozdíly mezi sousedícími státy. Zatímco v Polsku využívá tištěné noviny jako zdroj informací jenom 22 % uživatelů, v Česku je to 33 %, a v Rakousku dokonce 67 %.

Podobně rozdílný je i nástup mobilních technologií v jednotlivých zemích. Přes 80 % uživatelů v Česku i v Polsku pro přístup k informacím používá tradiční počítače nebo laptopy. V Polsku zároveň polovina dotázaných využívá pro stejný účel i smartphony, v Česku je to jenom 34 %. A se 16 % se v Česku pro zprávy suverénně nejméně používají tablety.

Placení zatím výjimkou

Jedním z nejdůležitějších bodů diskuse o digitálních médiích je v posledních letech jejich zpoplatňování. Digital News Report ukázal, že placení za on-line zpravodajství je pořád spíš výjimkou než pravidlem. V Česku v průběhu posledního roku za zprávy na internetu zaplatilo sedm procent uživatelů. Autoři studie však upozorňují, že většina zpravodajských stránek nevyžaduje placení a zvyk platit za on-line obsah je malý. Podíl platících uživatelů je podle průzkumu podobný i v zemích jako Německo, Nizozemsko nebo Velká Británie. Výjimku představuje Turecko (26 %) a Polsko (17 %). Procento platících uživatelů v Turecku je nejspíš zkreslené zaměřením se na tamní městskou populaci. Polsko však může dokládat zajímavé uchopení jednoho modelu zpoplatňování. V roce 2012 se část polských médií přidala k systému Piano (dnes jich Piano zahrnuje zhruba 45). A zatímco na Slovensku z Piana část médií vystoupila, zdá se, že v Polsku se stalo prostředkem, jak čtenáře přivést k placení za obsah.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

KFC Bukurešť
Klára Poliakov, Lasvit
Štěpán Zub (Mixit) s Adamem Ondrou a Jiřím Procházkou

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále