Digital News Report, který připravuje Reuters Institute na Oxfordské univerzitě, se až doposud zaměřoval na velké země jako Francie nebo Německo. Ve své doplňující zprávě se letos poprvé podíval i do střední Evropy, a do internetového průzkumu tak zařadil i Polsko a Česko. Jeho výsledky ukazují například to, že Češi vyhledávají informace zejména v televizi a na internetu. Nejpopulárnějšími značkami, na které se obrací, jsou Česká televize, TV Nova, iDnes.cz a Novinky.cz. Překvapivě velké jsou však rozdíly mezi sousedícími státy. Zatímco v Polsku využívá tištěné noviny jako zdroj informací jenom 22 % uživatelů, v Česku je to 33 %, a v Rakousku dokonce 67 %.
Podobně rozdílný je i nástup mobilních technologií v jednotlivých zemích. Přes 80 % uživatelů v Česku i v Polsku pro přístup k informacím používá tradiční počítače nebo laptopy. V Polsku zároveň polovina dotázaných využívá pro stejný účel i smartphony, v Česku je to jenom 34 %. A se 16 % se v Česku pro zprávy suverénně nejméně používají tablety.
Placení zatím výjimkou
Jedním z nejdůležitějších bodů diskuse o digitálních médiích je v posledních letech jejich zpoplatňování. Digital News Report ukázal, že placení za on-line zpravodajství je pořád spíš výjimkou než pravidlem. V Česku v průběhu posledního roku za zprávy na internetu zaplatilo sedm procent uživatelů. Autoři studie však upozorňují, že většina zpravodajských stránek nevyžaduje placení a zvyk platit za on-line obsah je malý. Podíl platících uživatelů je podle průzkumu podobný i v zemích jako Německo, Nizozemsko nebo Velká Británie. Výjimku představuje Turecko (26 %) a Polsko (17 %). Procento platících uživatelů v Turecku je nejspíš zkreslené zaměřením se na tamní městskou populaci. Polsko však může dokládat zajímavé uchopení jednoho modelu zpoplatňování. V roce 2012 se část polských médií přidala k systému Piano (dnes jich Piano zahrnuje zhruba 45). A zatímco na Slovensku z Piana část médií vystoupila, zdá se, že v Polsku se stalo prostředkem, jak čtenáře přivést k placení za obsah.