Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Češi fandí on-line médiím. Zvyk platit za ně je však malý, ukázal Digital News Report

Digital News Report, který připravuje Reuters Institute na Oxfordské univerzitě, se až doposud zaměřoval na velké země jako Francie nebo Německo. Ve své doplňující zprávě se letos poprvé podíval i do střední Evropy, a do internetového průzkumu tak zařadil i Polsko a Česko. Jeho výsledky ukazují například to, že Češi vyhledávají informace zejména v televizi a na internetu. Nejpopulárnějšími značkami, na které se obrací, jsou Česká televize, TV Nova, iDnes.cz a Novinky.cz. Překvapivě velké jsou však rozdíly mezi sousedícími státy. Zatímco v Polsku využívá tištěné noviny jako zdroj informací jenom 22 % uživatelů, v Česku je to 33 %, a v Rakousku dokonce 67 %.

Podobně rozdílný je i nástup mobilních technologií v jednotlivých zemích. Přes 80 % uživatelů v Česku i v Polsku pro přístup k informacím používá tradiční počítače nebo laptopy. V Polsku zároveň polovina dotázaných využívá pro stejný účel i smartphony, v Česku je to jenom 34 %. A se 16 % se v Česku pro zprávy suverénně nejméně používají tablety.

Placení zatím výjimkou

Jedním z nejdůležitějších bodů diskuse o digitálních médiích je v posledních letech jejich zpoplatňování. Digital News Report ukázal, že placení za on-line zpravodajství je pořád spíš výjimkou než pravidlem. V Česku v průběhu posledního roku za zprávy na internetu zaplatilo sedm procent uživatelů. Autoři studie však upozorňují, že většina zpravodajských stránek nevyžaduje placení a zvyk platit za on-line obsah je malý. Podíl platících uživatelů je podle průzkumu podobný i v zemích jako Německo, Nizozemsko nebo Velká Británie. Výjimku představuje Turecko (26 %) a Polsko (17 %). Procento platících uživatelů v Turecku je nejspíš zkreslené zaměřením se na tamní městskou populaci. Polsko však může dokládat zajímavé uchopení jednoho modelu zpoplatňování. V roce 2012 se část polských médií přidala k systému Piano (dnes jich Piano zahrnuje zhruba 45). A zatímco na Slovensku z Piana část médií vystoupila, zdá se, že v Polsku se stalo prostředkem, jak čtenáře přivést k placení za obsah.

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)