Dnešní doba je stále rychlejší. Nejen pro spotřebitele, ale i pro marketéry. Digitální média rapidně narůstají, megadata se stávají kouzelným zaklínadlem současnosti, automatizace tvoří nedílnou část marketingových procesů. Informace se na nás valí ze všech stran.
Jak na tyto změny reaguje běžný český marketér?
Přibližně tak od roku 2008 postupně dochází k „přeformátování“ klasického funkčního modelu – vztahu mezi klientem a síťovou reklamní agenturou. Zadavatelé začali více tlačit na marketingové rozpočty a vytvářet nová pracovní místa pro tzv. specialisty marketéry. Ti dostali za úkol sami sestavovat kampaně i jejich rozpočty, a přímým poptáváním dodavatelů tak svému zaměstnavateli ušetřit nezbytné prostředky. Postupem doby se zdá, že požadavky na marketéry neustále narůstají a mnozí zadavatelé se pak v kaleidoskopu marketingových zkratek, odborných termínů a metrik ztrácejí.
Vzniklé nepřehledné situace využívají ostřílení marketingoví kozáci. Ti klientům za nemalé rozpočty lehce podsunou důležitost složitého řešení, ve kterém ale po rozklíčování nezůstane nic, co by selský rozum nezvládl vysvětlit nebo pochopit. Pojmy a zkratky jako KPI, SEO, PPC, RTB, lead, imprese mohou znít téměř tajemně. Přitom stačí mít pro své rozhodování kvalitní statistický základ, měřit to, co využiji, a samozřejmě mít znalost základních marketingových principů, které proti selskému rozumu jdou opravdu jen výjimečně.
Staří reklamní psi se novinek neobávají
Například využívání běžně dostupných a bezplatných analytických nástrojů, jako je Google Analytics v kombinaci s Excelem (a také pravidelné sledování trhu a trendů), udělá většině marketérů obrovskou službu a už i jen to samo o sobě poslouží jako dostatečná informační platforma pro další rozhodování.
Nebojme se toho, co se na nás řítí. Nedělejme z reklamy vědu. Staré dobré marketingové principy fungují dál a některé i bázeň budící novinky není zas tak složité se rychle naučit.
Miroslav Mencl, jednatel a výkonný ředitel agentury Absolook