Desetina Čechů myslí na ježíška celý rok

Nejčastější odpovědí na dotaz, kdy začínáme myslet na vánoční dárky, je říjen, spíše listopad (43 %). Třetina internetové populace udává i termín dřívější, přičemž desetina myslí na dárky v průběhu celého roku. Těsně před Vánoci vyráží na nákupy zejména muži.

Co se týká místa nákupů, chystáme se téměř rovnoměrně do menších kamenných obchodů, do supermarketů i na e-shopy. Na internetu hodlají nakoupit nejčastěji střední věkové kategorie (30-44 let), ženy a lidé s vyšším stupněm dosaženého vzdělání. Výrazná změna v orientaci na internet od loňska nenastává, většina nakupujících (57 %) se dárky chystá na e-shopech nakupovat přibližně stejně jako loni, pětina víc než loni (zejména mladí do 30 let) a pětina méně (lidé s nižšími příjmy). Do zahraničí se za dárky houfně nechystáme, ale přibližně pětina tam alespoň pár dárků nakoupí – jak osobně, tak přes e-shopy (např. i čínské).

Do 5000 korun plánuje za dárky utratit 68 % nakupujících (do 1000 korun se hodlá vtěsnat přibližně desetina). Více než 5000 Kč za dárky plánují utratit spíše lidé s vyššími příjmy a střední až starší věkové kategorie 30-59 let (40 % z nich). Pokud se ptáme, nastane-li oproti loňsku u nákupu vánočních dárků nějaká změna, tak nejčastěji jde o úmysl vše nakoupit s větším rozmyslem a hlavně s větší časovou rezervou než loni, aby nebyl stres.

Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR.

Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-12

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-12

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

fenomen
sparta_kybersikana
nový web-otvírák

MAM Exkluzivně v časopise

Monika Jančová, Orea
Fenomén
Fenomén
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
oneplay
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
oneplay