Turecké značky jsou černým koněm Evropy

Cestuji do Turecka téměř každý rok. A pokaždé pozoruji změny, kterými tato země prochází. Jednou z nich je sprint, do kterého se pustily turecké brandy. Na pomyslném žebříčku nejrychleji rostoucích a nejdynamičtějších trhů, respektive jejich značek, jsou v posledních letech země BRIC. Minulou středu zveřejnila agentura Millward Brown další ze série svých studií hodnotících značky. Tentokrát se zaměřila na Jižní Ameriku, která začíná šlapat na paty své konkurenci ze Severní Ameriky a Evropy. Podle Top 50 Most Valuable Latin American Brands 2015 například brazilská značka piva Skol, oceněná na osm a půl miliardy amerických dolarů, ztrácí na spodní příčky celosvětového žebříčku už jen necelé tři miliardy. Černými koni příštích dvou dekád jsou země MINT, tedy Mexiko, Indonésie, Nigérie a Turecko.

Minulý týden jsme se v Turecku setkali s řediteli 40 poboček Hill + Knowlton Strategies regionu Evropa, Blízký východ a Afrika. Pozoroval jsem další kroky tureckého vývoje. Zatímco před 20 lety jsme znali turecké oděvnictví skoro jen díky koženým bundám, dnes nabízí velmi kvalitní designové značky. Třídě Istiklál, nejrušnější a nejznámější ulici Istanbulu s nejkrásnějšími vitrínami, šik kavárnami, hospodami a nočními kluby, kde prokorzují denně stovky tisíc spotřebitelů, už nedominují světové brandy, ale originální a velmi kvalitní turecké oděvní značky, jež nabízejí skvělé nápady za čtvrtinu evropských cen. Ne nadarmo označují ekonomové i čeští exportéři země MINT za jeden z nejatraktivnějších cílů několika dalších let. I když turecké značky na světovou špičku zatím nedosahují, nebude to dlouho trvat.

Před pár lety podceňované Turkish Airlines dnes patří k předním světovým dopravcům a další turecké firmy nabírají na síle a jejich brandy na hodnotě. Turecké značky se začínají pořádně tlačit na velké hráče, kteří se budou muset v příštích letech ohánět. Považuji proto Turecko za největší brandovou konkurenci Evropy. Jen si přiznejme, že si občas zabroukáme melodii z reklamy na Turkish Airlines – a na Emirates si už ani nevzpomeneme!

 

Zdeněk Lokaj, managing director H+K Strategies

Reklama
Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17
iStock_téma_CX propast_nový web-otvírák - 2025-02-22T182251

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard