Projekt Grasswire chce zbořit hranici mezi novináři a čtenáři a změnit žurnalistiku

Neúplnost nebo nepravdivost na sociálních sítích a pomalost tradičních médií – to jsou dva základní dojmy, které si v posledních letech odnesl Austen Allred z událostí, jako bylo arabské jaro nebo protesty na ukrajinském Majdanu. Pětadvacetiletý Američan se už dva roky pokouší tyto nedostatky napravit a spojením novinářů s uživateli sociálních sítí z obou vytěžit to nejlepší, co nabízejí. Nejnovějším krokem k jeho cíli je první veřejný virtuální newsroom.

Pryč se zdí

„Dokážu reportovat o svém městě lépe než New York Times, protože rozumím tomu, co se v něm děje,“ vysvětluje pro MaM Allred výhody běžných uživatelů pro média. Letmý pohled na reportování na sociálních sítích však rychle odhalí i jejich nevýhody – nepřesnost nebo slabé ověřování faktů.

To je ostatně přesně to, na co poslední dva roky narážel i Grasswire, občas přezdívaný také Wikipedie pro novináře. Na jeho stránkách mohli lidé společně vytvářet základní informace o jakékoliv aktuální události a pomoct tak novinářům i publiku z celého světa rychle se zorientovat v tom, co se děje. Řada příspěvků však musela procházet opakovanými editacemi a opravami přímo na stránkách, na což, jak dnes popisuje Allred, Grasswire prostě nebyl dělaný.

Řešením je tak nedávno představený virtuální newsroom, ve kterém uživatelé vytvářejí články, společně je editují ještě před vydáním a jejich podobu spolu mohou konzultovat pomocí aplikace Slack. Jako záruka kvality jsou v newsroomu přítomní i profesionální žurnalisté, kteří informace ověřují a editují.

Austen Allred věří, že právě tohle spojení novinářů a běžných lidí je dalším vývojovým krokem žurnalistiky, která se tak může stát detailnější, lokálnější, transparentnější a díky tomu i důvěryhodnější.

„Věřím, že zbourání zdi mezi novináři a uživateli změní žurnalistiku stejným způsobem, jako kdysi Wikipedie změnila encyklopedie,“ říká.


Grasswire v posledních dnech informoval o íránské dohodě. Když během Bonstonského maratonu vybuchly nálože, stránka pod náporem návštěvníků i posílaných informací spadla. Dnes má zhruba půl milionu návštěvníků denně.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
tesco_hlavni
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
buresova_WPPmedia