BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands – Millward Brown
Žebříček každoročně sestavovaný výzkumnou agenturou Millward Brown a komunikační skupinou WPP identifikuje a sestavuje pořadí prvních 100 značek podle jejich dolarové hodnoty, kterou zjišťuje kombinací analýz finančních údajů a síly značky z hlediska vztahu se zákazníky.
Celková hodnota všech top 100 nejcennějších značek je letos 3,3 bilionu dolarů, což je oproti roku 2014 nárůst o 14 procent a za deset let existence žebříčku o celých 126 procent. V ČR probíhá výzkum od roku 2000, obvykle po dvou letech. Agentura měří data jen v šesti až osmi vybraných kategoriích, které určují WPP agentury.
Best Brands – Interbrand
Žebříček Interbrand je sestavován na základě tří hodnotových kritérií značky: zohledněny jsou finanční výsledky produktu či služby dané značky, role, kterou značka hraje v ovlivňování spotřebitelského výběru, a síla, s jakou si značka udržuje prémiové ceny a zajišťuje zisk. Společnost Interbrand zveřejňuje každoročně též detailnější ranking značek se zaměřením na konkrétní trhy (např. Best German Brands).
Superbrands – pečeť Superbrands
Pečeť s logem Superbrands je mezinárodním uznáním výjimečnosti značky. Pyšnit se tímto titulem a používat jej v komunikaci mohou jen ty značky, které porota Brand Council v daném roce pozvala do elitního klubu Superbrands. Tyto značky získaly ve svém odvětví vynikající pověst a zákazníci si s nimi spojují velmi významné hodnoty. Nejsilnější značky po celém světě používají prestižní pečeť Superbrands přímo na svých produktech, v brožurách a on-line nosičích, aby se takto odlišily od konkurence. Držitelé smějí užívat pečeť Superbrands ve své interní i externí komunikaci bez omezení po dobu jednoho roku.
Právo užívat pečeť kvality Superbrands letos náleží 42 firmám, z nichž 30 získalo titul Consumer Superbrands a 12 titul Business Superbrands. Poprvé v tomto roce byla navíc vyhlášena i kategorie Superson – Superbrands osobnost roku 2015 (letos hokejista Jaromír Jágr a kardiochirurg Jan Pirk). Speciální cenu Superbrands Most Innovative Brand získala značka Air Bank. Ocenění Superbrands Honorary patří neziskové organizaci Člověk v tísni.
Tradiční české značky 2015 – O&M
Agentura Ogilvy & Mather se již několik let ve svých studiích zaměřuje na značky, ať již jsou to značky tradiční, nové či luxusní, a sleduje jejich vývoj. V projektu Tradiční české značky oslovuje více než 350 marketingových profesionálů a expertů. Dotazování probíhá formou on-line dotazníku. Zjišťuje se jak spontánní, tak i navozená znalost, mezi kritéria patří tradice, faktory úspěchu, potenciál domácího původu, kvalita značek a další.
NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ TRADIČNÍ ČESKÉ ZNAČKY – spontánní znalost ředitelů marketingu:
Škoda Auto (87 %), Kofola (78 %), Pilsner Urquell (57 %), Baťa (39 %) a Budweiser Budvar (39 %).
NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ TRADIČNÍ ČESKÉ ZNAČKY – s nápovědou podle ředitelů marketingu:
Pilsner Urquell (96 %), Kofola (91 %), Škoda Auto (91 %), Baťa (43 %) a Budweiser Budvar (39 %).
Největší potenciál vidí letos marketéři ve značkách Jawa, Praga a Pedro. Tradiční českou značkou, která umí nejefektivněji využít svého potenciálu „českosti“, je podle marketérů Kofola. Tradiční českou značkou s největší tržní hodnotou je podle oslovených Škoda Auto, jejich odhad činil nejčastěji 30 miliard korun. O tom, že tradiční české značky mají šanci uspět na globálním trhu, je přesvědčeno 96 procent marketérů.