Městský soud v Praze zrušil rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), která uložila pokutu 200 tisíc korun společnosti Partners Financial Services za spot s klauny a lvem řvoucím hlady.
Rada argumentovala tím, že reklamní spot Hector se známým hercem Borisem Hybnerem, který byl poprvé odvysílán v lednu 2013 na stanici Nova Cinema, je údajně v rozporu s dobrými mravy, neboť „nepřípustně využívá motiv strachu, když hrozí závažnými následky hladu a chudoby v důchodu, pokud nebude využito nabízené služby finančního poradenství“.
To přece každý zná, kdo by se lekal
Městský soud teď ovšem rozhodl, že reklama pocit strachu z budoucnosti spočívající v nízkých důchodech v divácích nevyvolávala.
Jako důvod uvedl, že se jedná o problematiku, která je v současné době dostatečně veřejně známá, opakovaně se řeší ve sdělovacích prostředcích, a nemůže proto vyvolávat například pocit úleku či překvapení. „Soud neshledal v odvysílaném reklamním spotu prvky agresivity, které by odůvodňovaly závěr o rozporu reklamy s dobrými mravy, hledisko vyvolání strachu podle názoru soudu v reklamě absentuje. Odlehčující, klidný a bezemoční dialog obou klaunů je upozorněním společnosti na problematiku výše důchodů,“ uvádí se v rozsudku.
Zdravý rozum nad byrokracií
„Zvítězil zdravý rozum nad byrokracií a úřednickou zlovůlí. Ve spotu jsme zvolili takové umělecké ztvárnění, které diváka nejen pobaví, ale přiměje se i zamyslet nad tématem, které je v současnosti velice aktuální – dostatečné zajištění na stáří. Humor je Čechům vlastní a reklamy, které s ním pracují, si diváci dlouhodobě pamatují,“ komentoval poněkud nadneseně rozhodnutí soudu Vít Mikolášek, ředitel úseku právních služeb ve společnosti Partners.
RRTV uložila v listopadu 2013 dvěstětisícovou pokutu nejen Partners, ale i její reklamní agentuře Kristián. Ta se také s protestem proti rozhodnutí obrátila na soud. Podle informací M&M však na rozdíl od jejího klienta zatím žádné jeho rozhodnutí neobdržela. „Vyjádření soudu jsme dosud neobdrželi, ale předpokládáme, že bude stejné jako v případě Partners,“ vyjádřil se Ladislav Pleštil, jednatel Kristiána.
Rozpočet kampaně s tématem finanční přípravy na penzi se podle Partners pohyboval kolem 20 milionů korun. Ve čtyřech spotech, které běžely na stanicích skupin Nova a Prima, účinkovali v režii Petra Čtvrtníčka Boris Hybner a Lukáš Příkazký.
Herec a mim Boris Hybner vystupoval v celé sérii reklam společnosti Partners. Koho by napadlo, že zrovna jeho by se lidé měli bát. Ale pozor, v takové Americe, tam je klaun oblíbená hororová postava.