Miliarda lidí se každý měsíc po celém světě přihlásí na Instagram, aby se podívala na fotky a videa od svých přátel. A právě sledování videí je čím dál podstatnější aktivitou na platformě, která původně vznikla kvůli sdílení obrázků s různými grafickými filtry. „Mladí lidé tráví čím dál méně času s profesionálně produkovaným obsahem a dávají přednost amatérům,“ tvrdí spoluzakladatel a ředitel Instagramu v jedné osobě Kevin Systrom. Uprostřed června sociální síť zpřístupnila novou funkci pod názvem IGTV. Kdokoliv teď může na Instagram umisťovat až hodinová videa.
Přepínání mezi obsahem připomíná klasický televizor. Jakmile IGTV zapnete, automaticky začne hrát nejnovější stream. Můžete přepínat na další kanály a můžete také zahájit vlastní vysílání. Vše je navržené pro obrazovku mobilu, takže videa jsou na výšku. „Je to přirozený způsob, jak lidé používají mobily,“ tvrdí manažer Instagramu.
Sociální síť chce díky IGTV prodloužit čas strávený sledováním videí a do budoucna i reklam. Systrom tvrdí, že na konkrétní obchodní model je ještě čas, protože důležité je, aby si uživatelé novou funkci oblíbili. „Teď nás nic netlačí, abychom přemýšleli nad monetizací,“ řekl pro BBC.
Dá se však očekávat, že Instagram přijde s nabídkou reklamních videoformátů koncipovanou podobně jako na YouTube, tedy s reklamními spoty před videem, v jeho průběhu a na konci. A velmi pravděpodobně zavede také nějaký systém odměňování nejpopulárnějších tvůrců. Zatím to nedělá, byť se do propagace IGTV zapojila třeba modelka Kim Kardashianová.
„Momentálně se zaměřujeme hlavně na interakci uživatelů s obsahem, ale je jasné, že k něčemu podobnému dospějeme. Tvůrci obsahu dostanou příležitost si vydělat,“ prohlásil Systrom na tiskové konferenci po představení IGTV v San Francisku.
Novinka vyvolala spekulace, jestli se na IGTV přesunou populární youtubeři. Zatím to ovšem vypadá, že hromadný přechod se nekoná. Někteří z těch nejpopulárnějších už uvedli, že budou dál působit na obou platformách. Patří mezi ně třeba zpěvačka a komička Lele Pons s 10 miliony odběratelů na YouTube a 25 miliony fanoušků na Instagramu.
Příliš dokonalý svět
Instagram se momentálně ve světě vyrovnává s kritikou, že na něm teenageři tráví příliš času a jejich pohled na svět je pak deformován naoko dokonalým životem populárních uživatelů. Lákavé fotky z exotických destinací, luxusní výrobky a dokonalá těla vyvolávají u mladých Američanů nerealistická očekávání a mohou vést až k psychickým problémům. Dívky se potýkají s nízkým sebevědomím a trápí je, že nejsou tak štíhlé jako jejich hvězdy.
„Každý člověk při používání sociálních sítí zodpovídá sám za sebe, ale svůj díl odpovědnosti má i naše firma. Pracujeme teď na funkci, díky které si budete moci pohlídat, jestli nejste na Instagramu až moc dlouho,“ uvedl Systrom pro BBC.
Zároveň však přiznal, že sociální síť nezvládne kontrolovat veškerý obsah, který budou uživatelé přes IGTV vysílat. Omezil se na obecné fráze, jaké slyšíme pokaždé: mají na kontrolu obsahu spoustu lidí a snaží se o bezpečné a vstřícné místo pro všechny. Instagram se alibisticky kryje tím, že podmínky používání služby zakazují zobrazovat fyzické i slovní útoky nebo nahotu. A spoléhá na to, že když se něco závadného objeví, ostatní uživatelé to nahlásí správcům.
Na reklamní formáty je čas. Šéf Instagramu Kevin Systrom nespěchá s otevřením IGTV pro inzerenty.
Foto: INSTAGRAM