Platit méně za energie by chtěly zhruba tři čtvrtiny Čechů. Většina z nich se toho snaží dosáhnout pouze úspornějším chováním. Možnost ušetřit změnou dodavatele je tak pro valnou část Čechů stále nepředstavitelná. O změně dodavatele přemýšlela v posledních dvou letech necelá čtvrtina respondentů, častěji lidé nad 45 let. Téměř polovina nakonec změnu neuskutečnila. Přitom většina lidí, kteří změnu provedli, je spokojená a považuje ji za dobrou zkušenost. Pro výběr nového dodavatele se lidé rozhodují především na základě vlastního zvážení jednotlivých nabídek, případně dají na doporučení známých nebo sousedů, kteří již dodavatele změnili. Reklamní kampaně a podomní prodejci se na rozhodnutí dle deklarací respondentů tolik nepodílejí. Pokud nějaká reklama „zabírá“, je to reklama internetová, kterou zmiňují hlavně ti, kteří se změnou plánují zabývat někdy v budoucnu. Změnu dodavatele v budoucnosti nevylučuje 30 až 40 procent dotázaných, častěji lidé VŠ vzdělaní. Změna dodavatele je stále vnímána jako složitá procedura s nejistými výsledky, což většinu odběratelů odrazuje. Aktivní vyjednávání s dodavateli přitom skutečně může vést ke značným úsporám, protože obchodní část ceny tvoří až 70 procent z celkové platby za energie. Češi tak doplácejí na nízkou energetickou gramotnost a je otázka, zda se to v budoucnu změní.
Český národní panel je projekt výzkumných agentur STEM/MARK, NMS Market Research a Nielsen Admosphere, které společně vytvořily jeden z největších výzkumných panelů v Česku. Slouží pro kvalitní a rychlé on-line sběry dat o internetové populaci ČR. Víc informací na www.ceskynarodnipanel.cz.