Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Pozor, ve čtyři ráno se změní cena

Měnit ceny zboží podle aktuální poptávky nebo cen u konkurence, a to třeba i několikrát denně? Tímhle přístupem je známý internetový obchod Amazon, ale s takzvanými dynamickými cenami už pracují i tuzemské internetové obchody. Právě u Amazonu se inspirovala společnost Deloitte, která vyvinula vlastní nástroj na dynamické ceny. Stojí za ním český tým pod vedením manažerky Veroniky Bauer.

E-shopy mají sortiment pro nikoho

„Zpočátku jsme si mysleli, že nejdůležitějším faktorem bude cena u konkurence. Zjistili jsme ale, že produktů závislých na cenové politice konkurence je málo. Jedná se o ty, které přitahují zákazníky, třeba u dětského zboží to budou plenky a sunary. U ostatních produktů hraje hlavní roli poptávka,“ říká Veronika Bauer s tím, že většina e-shopů nemá ceny stanoveny vhodně. V mnoha případech jsou prý nižší, než by mohly být.

Cílem práce s dynamickými cenami je dosáhnout vyšší marže a zvednout zisky. Nástroj určí, které produkty a jak se vyplatí prodávat, nebo jestli některé úplně nevyřadit. „Typický český e-shop má velkou část nabídky, která se prodává velmi málo,“ zjistila Bauer. Při nasazení systému dochází ke změně ceny reálně jednou za den, kolem čtvrté hodiny ranní.

Reklama
ČEZ

Produkt je určen hlavně pro větší e-shopy. Nasazen je zatím pouze u jednoho obchodníka, kterým je e-shop s dětským zbožím Feedo. „V tuto chvíli pomocí nástroje od Deloitte řídíme produkty, které představují zhruba osm procent našeho obratu na českém trhu,“ říká Lucie Hofírková, finanční ředitelka Feedo. „U položek, které nechceme oceňovat ručně, nám to pomáhá racionalizovat cenotvorbu v souladu s naší obchodní strategií.“

Vystačíme si s ruční cenotvorbou

Další oslovené internetové obchody používají pro práci s dynamickými cenami své vlastní nástroje. „Každý den aktualizujeme ceny jak v návaznosti na poptávku zákazníků, tak v reakci na vývoj na trhu nebo ceny konkurence,“ říká ředitelka komunikace Euronics Lenka Mastešová.

Největší tuzemský e-shop Alza.cz podle slov jeho obchodního ředitele Petra Beny každý den pracuje s více než milionem konkurenčních cen. „Ty ručně, ale spíše s pomocí robotů, analyzujeme a stanovujeme ceny zboží v dané zemi,“ říká Bena a na otázku, jaký systém používají, odpovídá: „Jako technologická společnost řešíme klíčové oblasti vlastním vývojem.“ S ruční cenotvorbou si vystačí třeba v e-shopu Bonami.

Využívání dynamických cen v kamenném maloobchodě je pak závislé na instalaci digitálních cenovek na regálech. Ty jsou ale vzácností.

Při práci s dynamickými cenami se berou do úvahy i běžící slevové promoakce.
Foto: iStockphoto

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-48

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)