Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Když něco „může být méně škodlivé“

Na 4,5 miliardy dolarů investoval americký tabákový gigant Philip Morris (PM) do vývoje elektronického zařízení Iqos, které tabák nespaluje, ale pouze nahřívá, a jehož používání je tak „potenciálně méně škodlivé než tradiční cigarety“.

Výrobek je dnes dostupný ve 39 zemích, kde na něj prý přešlo už přes pět milionů dospělých kuřáků. Na český trh byl uveden loni v červenci a podle PM má ve vybraných velkých městech mezi tabákovými výrobky tržní podíl 3,1 procenta.

Na slavnostním otevření první monobrandové prodejny této značky na pražské ulici Na Příkopech bylo každopádně plno. A celebritami se to ve vizuálně čistém prostoru jen hemžilo. Dorazilo totiž nejen vedení české pobočky firmy, ale i herec a dosavadní vášnivý kuřák Jiří Bartoška, výtvarník Pasta Oner, který vyzdobil výkladní skříně, Lubomír Bouček, jenž akci moderoval, dvojice Helena a Michael Třeštíkovi, ale i bavič Kazma nebo bloggerka Nikol Moravcová.

Reklama
MMcite

Iqos má pověst alternativy ke konvenčnímu způsobu kouření, která produkuje méně škodlivých látek a díky absenci kouře a popela produkuje méně zápachu i skvrn na zubech. A taky prý dost dobře chutná.

„Zkusil jsem to jen dvakrát a už jsem na to úplně přešel,“ říká aerosol ze zařízení spokojeně nasávající architekt Michael Třeštík. „Iqos jsem objevil před rokem. Díky němu jsem se zbavil svého největšího zlozvyku – cigaret,“ dodává během prezentace moderátor Bouček.

Jen v místě prodeje

Ze zákona o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek jsou vyjmuty elektronické cigarety. A podle ministerstva zdravotnictví je jako na elektronickou cigaretu pohlíženo i na Iqos.

Stejně jako na jiné tabákové výrobky však na Iqos pohlíží zákon o regulaci reklamy. Se zákazníky tak firma může komunikovat jen v místě prodeje. „Primární cílovou skupinou značky jsou dospělí kuřáci mezi 25 až 49 roky. Lidé, kteří se kouření nechtějí vzdát, ale zároveň si uvědomují zdravotní rizika potenciálně s ním spojená,“ říká Andrea Gontkovičová, ředitelka odboru produktů se sníženým rizikem české pobočky PM.

Ke komunikaci tak firma využívá stávající prodejní místa, jako jsou trafiky nebo čerpací stanice. „Zajímavou příležitost“ podle Gontkovičové představují taky bary, kluby, restaurace a kavárny.

Manažerka si pochvaluje, že elegantně vypadající Iqos si oblíbili i lidé ze showbusinessu a potvrzuje, že se zmiňovaným moderátorem Boučkem firma plánuje spolupráci během červencového filmového festivalu v Karlových Varech. A připomíná, že zatímco běžná cigareta hoří při teplotách přes 600 stupňů Celsia, systém Iqos zahřívá tabák na teplotu těsně pod 300 stupňů, tedy bez spalování, ohně, popela nebo kouře.

„Podstatné je, že ve srovnání s cigaretami produkuje v průměru o 90 až 95 procent méně škodlivých látek. Úplný přechod na Iqos tak pro dospělé kuřáky může představovat menší riziko pro jejich zdraví než pokračování s kouřením. To se samozřejmě také snažíme komunikovat.“

Je to bezpečné?

Opatrně volená slova dávají najevo, že tabákový byznys se s novým výrobkem pohybuje na ne zcela prozkoumaném poli. V únoru PM podle amerického poradního výboru pro zdraví neprokázal, že užívání alternativních cigaret Iqos škodí zdraví méně než kouření cigaret běžných. Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) by proto neměl firmě, která žádá, aby směla toto tvrzení využívat při jejich propagaci, vyhovět. Zda PM bude moci označovat Iqos jako méně nebezpečnou formu kouření, FDA teprve rozhodne. Doporučení výboru totiž není závazné.

Kritici alternativních cigaret taky poukazují, že ačkoliv jsou určeny pro stávající a dospělé kuřáky, staly se také populární u mladých lidí, kteří do té doby nekouřili.

„Náš výzkum ukazuje zanedbatelný zájem mezi lidmi, kteří nikdy nekouřili nebo přestali kouřit. O Iqos projevilo zájem méně než pět procent bývalých dospělých kuřáků a méně než jedno procento dospělých nekuřáků, kteří se zúčastnili testu,“ oponuje Gontkovičová.

 

Ke komunikaci výrobku Iqos mohou být využívána jen stávající prodejní místa. „Zajímavou příležitostí“ jsou ovšem podle Andrey Gontkovičové taky bary, kluby, restaurace a kavárny.
Foto: Philip Morris

 

Systém zahřívání tabáku bez hoření Iqos vypadá – a taky je komunikován – spíš jako lifestyleová záležitost než jako závislost.
Foto: Philip Morris

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)