Byznys sázkové kanceláře Tipsport se za poslední dekádu úplně otočil. Z retailové firmy založené na pobočkách se stala plně internetová technologická společnost s 95 procenty sázek uzavíraných on-line. A z Berouna díky Tipsportu malé středočeské Silicon Valley. Dostat ale pár stovek IT specialistů z Prahy a dalších koutů republiky do malého okresního města je neustálá výzva.
Dnes při prakticky nulové nezaměstnanosti jde na první pohled o nerealizovatelný úkol. Klasické inzeráty nezabíraly – ajťáci si inzerci s lokací „Beroun“ vůbec nerozklikli. Když v Tipsportu změnili místo výkonu práce na „Praha“, počet zhlédnutí sice dramaticky vzrostl, ale potenciální uchazeče si jen naštvali, jakmile vyšlo najevo, že jde o město 20 kilometrů od Prahy.
Předloni Tipsport oznámil chystanou expanzi na čtyři nové zahraniční trhy. Ta ale musela být odložena – ajťáci nestíhali programovat. Bylo zřejmé, že v HR politice musí nastat radikální změna.
Náborové video roku
„Výrazné zaměstnanecké benefity včetně práce z domova většinu týdne, obědy do stokoruny zdarma ani skvělé mzdové podmínky nestačily – to už nabízí kdekdo,“ vysvětluje HR manažer Ondřej Ludvík. „Potřebovali jsme udělat několik kroků navíc.“
Tím prvním bylo video a na ně navazující náborová soutěž „IT lov“ s Hynkem Čermákem v hlavní roli. Drsný spot, ve kterém Čermák na škole loví ajťáky do lasa, se povedl, získal ocenění Náborové video roku a Tipsport ho při stylizaci svého employer brandingu využívá dodnes, spolu s dalším náborovým spotem.
Dalším prvkem náborové kampaně je představování Berouna a jeho výhod. K atraktivitě města, kam se ze Zličína dostanete rychleji než na Václavák, jako místa zaměstnání, dál přispívá i aktivní asistence firmy při zajišťování bydlení. Tipsport je teď před nákupem bytů, které budou sloužit nováčkům v prvním roce práce v Berouně. Zároveň se stavějí dvě desítky dalších bytů, které jsou přednostně nabízeny zaměstnancům.
Nehecuj se, hekni se
Tipsport svůj employer branding chápe jako systematické vytváření zaměstnanecké zkušenosti. Jeho hlavním nástrojem proto je promyšlená personální komunikace se zaměstnanci a s uchazeči o zaměstnání.
Průzkum, který si Tipsport nechal udělat, ukázal, že klíčovým problémem je obava ze zdlouhavého dojíždění do malého města. Společně s agenturou Above&Below vznikla kampaň odstartovaná teaser videem „Nehecuj se, hekni se“ a stejnojmennými webovými stránkami (nehecuj.se a hekni.se). Kampaň má dva hlavní prvky: konverzační hru Dračák a aplikaci Cesta do Berouna.
Teaser diváka navádí k tomu, aby si zahrál dobrodružnou konverzační hru, jejímž tématem je cesta do Berouna. Jejím prostřednictvím se seznámí s různými možnostmi, od auta přes vlak a autobus až po kolo – všechny překvapivě rychlé. Hru provází video „Jsi blíž, než si myslíš“.
Na hru v další fázi navazuje mobilní aplikace Cesta do Berouna. „Jejím smyslem je ukázat, že do Berouna je z Prahy blízko a zároveň odměňovat uživatele za zdravý způsob dojíždění do práce,“ vysvětluje Petr Václavek z agentury Above@Below.
Z Dračáku až do Berouna
Uživatel aplikace Cesta do Berouna dostane po jejím otevření na výběr z několika možností: auto – cesta do práce není nijak kompenzována; chůze a kolo – za každý kilometr firma věnuje peníze na Nadaci Tipsport; veřejná doprava (vlak, autobus, MHD) – čas strávený na cestě je finančně kompenzován.
Ke každému způsobu přepravy se uživateli objeví live výpočet času, za který se z aktuální polohy dostane do práce. Po zvolení způsobu dopravy se spustí stopky, trasa se vykresluje uživateli v aplikaci. V ní může také sledovat žebříčky rekordmanů – největších „dojížděčů“ a nejaktivnějších sportovců – nebo výši příspěvků na charitu.
Úspěšnější byl Tipsport v posledních letech s náborem ajťáků z Plzeňska. I oni teď budou moci využívat aplikaci Cesta do Berouna. Navíc mají už dnes možnost využít svozu jednou z firemních dodávek. Pro celé IT Tipsport ve městě staví velkou novou ultramoderní budovu. Technologické centrum otevře v příštím roce.
Výhled za berounský horizont
Lidé rádi sázejí, tržby Tipsportu už druhým rokem meziročně rostou na třetinu, dnes má firma obrat 55 miliard a společně se svým menším brandem Chance ovládají dvě třetiny tuzemského trhu. Což je na jedné straně pro firmu velmi pozitivní vývoj, na straně druhé to ale vytváří ještě větší tlak na nábor nových zaměstnanců.
Manažeři Tipsportu už mají na stole velkorysejší projekty, jak problém employer brandingu a náboru pracovních sil řešit dlouhodobě. Mezi zvažované varianty patří například vlastní technická vysoká škola, „baťovský“ campus nebo vlastní železniční spoje.
Když chcete dostat ajťáky do Berouna, musíte si je ulovit… Jako Tipsport v kampani s Hynkem Čermákem.
Foto: Tipsport
V náborovém videu unesl herec Hynek Čermák ajťáka přímo z výuky na vysoké škole.
Foto: Tipsport