Žijeme v době nejmenší nezaměstnanosti od roku 1997, a to s sebou přináší pro firmy nová úskalí, ale zároveň i možnosti, jak zapracovat na náborové strategii. Kartami v této hře zamíchala také nejmladší generace uchazečů o zaměstnání a její úplně odlišný způsob nazírání na pracovní život.
Chtějí víc než jenom pracovat na splátky hypoték. Potřebují ve světě zanechat svůj otisk. Chápu je, sama mezi ně patřím. Když jsem si před rokem a půl vybírala novou práci, měla jsem jasná kritéria: dobrý kolektiv a stabilní ohodnocení. V neposlední řadě také to, abych mohla stále růst a učit se, dělat to, co mě baví. A spolupracovat s lidmi, kteří budou vyznávat stejné hodnoty jako já. A hlavně žádný dress code.
V naší firmě je věkový průměr 26 let, jsme tedy firma, která zaměstnává především mladé. Pokud bych měla z naší zkušenosti poradit, jak mladé získat, neosvědčily se nám tištěné náborové letáky, které jsme rozdávali na vysokých školách, ani externí personální agentura. Naopak, podle naší HR manažerky Kláry Vítové zabralo vzít hledání nových posil do vlastních rukou.
Jako velmi efektivní kanál pro oslovení potenciálních uchazečů se ukázal Facebook. Myslím, že dobrým způsobem, jak získat kvalitní posily, jsou i stáže, protože můžete lidi, kteří se osvědčí, začlenit po skončení stáže do kmenového týmu. Klíčové pro nás je ukázat v náborových textech naši firemní kulturu. Snažíme se je pojímat vtipně a uvolněně, a tak zaujmout právě ty uchazeče, kteří k nám zapadnou.
Pokud chcete oslovit mladé, doporučila bych tedy překopat koncept pracovních inzerátů. Nepsat je suše, nezajímavě a neplnit je otřepanými frázemi, které ve výsledku nic o dané společnosti neřeknou. Také mladé nenuťte, aby se vám přizpůsobovali. Dejte jim svobodu a zodpovědnost, nenuťte je sedět v práci od devíti do pěti. Věřte jim, že svou práci udělají – ať už z domova, nebo z pláže na Bali. Nechte své zaměstnance růst a vaše značka poroste taky. Když k tomu přičtete zajímavý produkt, který má i vyšší myšlenku než jenom pouhý prodej, nebudete mít o spokojené zaměstnance nouzi.
Silvia Haupt Kozoňová, PR manažerka, Footshop