Hlavním tématem tohoto vydání Marketing & Media je svět brněnského marketingu a komerční komunikace. Když pro něj kolegyně Martina Vincencová sbírala podklady, několikrát slyšela, že Brno je jiné – menší, sevřenější a domáčtější, bez atmosféry vyšponované tak jako v Praze.
Pro genia loci druhého největšího českého města je to typické dlouhodobě. Vzpomínám si, jak jsem před několika lety procházel záznamy dramatického rozhlasového vysílání během invaze armád Varšavské smlouvy v srpnu 1968. Rádio už několikátý den přinášelo jednu tragickou zprávu za druhou, regiony si předávaly štafetovým způsobem vysílací čas a zahrnovaly posluchače praktickými informacemi i ne zrovna povzbudivým vývojem na politické scéně. A pak se jednou o slovo přihlásilo Brno, jehož hlasatel usoudil, že ho žádná okupace nemůže zastavit, když se chce zrovna podělit s posluchači o verše Fráni Šrámka. Uprostřed protiokupačního zpravodajství nabitého emocemi působil brněnský přednes poezie jako čiré zjevení. Přinejmenším do doby, než hlasatelé ostatních studií vzkázali do Brna, že básně jsou sice krásné, ale oni by zase potřebovali sdělit národu další informace.
Tohoto uměleckého ducha s leckdy překvapivým přístupem, v němž se odráží moravský klid kombinovaný se světovými ambicemi, si Brno udržuje stále. Není proto divu, že se podepsal i na jeho kreativní a marketingové scéně. V komentáři na názorové dvoustraně se o brněnském přístupu rozepsala zástupkyně tamního magistrátu. A zakladatelka Slash PR k tomu dodává, že obstarávat komunikaci právě z Brna má své praktické výhody.
Někdy ale brněnské kouzlo nestačí a musíte dát své komunikaci světový lesk. Tak jako tradiční výrobce traktorů Zetor, který vyrostl v globální firmu a pozornost obchodníků i novinářů mu zajistil design od uznávaného italského studia. Šťastné je, když od Italů převezmete jen design, a ne i typický přístup a styl komunikace. Pak už „úspěchu jako Brno“ nic nebrání.
Inspirativní čtení přeje
Filip Rožánek
šéfredaktor
Tiskové zprávy, náměty a ohlasy posílejte na [email protected].