Komunikační byznys v druhém největším českém městě zůstává mediálně trochu ve stínu velkých pražských agentur. Jaký vlastně je? Nabízí se odpověď, že má sice klidnější tempo, ale zároveň se nebojí velkých výzev. Nepatří mezi ně ovšem soupeření s Prahou, které bývá předmětem vtipů. Brněnské agentury se naopak shodují, že pražská klientela je pro ně důležitá, řada jich na ní dokonce vyrostla.
„Začínali jsme s lokálními klienty a dnes jich už máme víc než polovinu v Praze,“ uvádí příklad Martin Brablec, ředitel Obsahové agentury. Ta v současnosti pracuje například pro e-shopy Mall.cz a CZC.cz nebo pro distributora pracovních pomůcek Cerva Group. „Žádná omezení kvůli vzdálenějšímu místu působení Obsahové agentury nevidíme. Máme pevně nastavené workflow a vše probíhá zcela bez problému,“ říká ke spolupráci Katarína Klíčová z marketingového oddělení Mall.cz.
Z Brna do celého světa
Pomyslně nejdál to z Brna dotáhla agentura Business Factory specializující se na výkonnostní marketing především na Facebooku. Má pobočku nejen v Praze, ale i ve Varšavě a Dubaji. Její zastoupení v Sao Paulu a v Singapuru spadají pod partnerskou společnost ROI Hunter. Firma začínala v roce 2009 prací pro lokální klienty, spravovala i on-line kampaně v několika zemích pro mezinárodní e-shopy. Potřeba efektivně se starat o velké množství facebookových reklam ji dovedla k vývoji vlastní platformy. „Díky ní jsme získali jako jediná firma ve střední a východní Evropě ocenění Facebook Marketing Partners,“ podotýká Martina Esterková, marketingová specialistka Business Factory. Většina osmdesátihlavého týmu sedí v Brně, v Praze byste našli hlavně obchodníky a marketéry.
Pro brněnské agentury je typické, že mají zázemí v moravské metropoli a v hlavním městě k němu mají zastoupení o několika lidech, které řeší rychlý kontakt s klienty. Nedávno takto otevřela pobočku v Praze PR agentura Lesensky.cz. „Pojišťovny, banky a nadnárodní společnosti ve specifikacích výběrového řízení uvádějí, že agentura musí mít zastoupení v Praze,“ vysvětluje hlavní důvod pro vznik pražské kanceláře zakladatel agentury Petr Lesenský. Do té doby péči o pražské klienty obstarávala agentura na dálku. „Paradoxně nám oficiální příchod do Prahy přinesl velké PR,“ dodává Lesenský.
I když většina redakcí sídlí v hlavním městě, není podle Lesenského problém s nimi budovat a udržovat vztahy z Brna. „Když jsem pracoval jako novinář, nechtěl jsem se pořád s někým scházet,“ vzpomíná. Svou agenturu založil před devíti lety. Tiskové zprávy obohacoval o citace různých subjektů, které měly k danému tématu co říct. Tehdy to podle něj PR agentury ještě běžně nedělaly a novináři na tento přístup slyšeli. „Když máte něco hodnotného, nemusíte se bát kontaktovat ‚druhou stranu‘,“ míní. Dnes vztahy s médii tvoří asi třetinu práce agentury, zbytek připadá na péči o sociální sítě a jiné formy komunikace.
Místní agenturní weby budí pozornost
Jedna z největších mimopražských agentur, strategicko-kreativní Aetna, působí na trhu už přes 25 let. V současnosti pracuje pro Staropramen, OC Nový Smíchov nebo město Brno. „Ještě loni jsme se starali asi o 140 klientů. Letos se chceme dostat na číslo 40 až 45 a pracovat s nimi do větší hloubky,“ avizuje Ondřej Holomek, strategic planner Aetny.
Loni zaujala redesignem svého webu. Na velkoformátových vizuálech pózují zaměstnanci firmy a každý z nich představuje důvod, proč spolupracovat právě s Aetnou. „Náš cíl byl ukázat, že jako agentura udáváme trendy,“ komentuje kreativní záměr Holomek.
A není to jediná místní agentura, která se pyšní netradičními webovými stránkami. Už zmíněná Obsahová agentura získala za svou webovou prezentaci 2. místo mezi marketingovými agenturami v soutěži WebTop100 a nominaci v Křišťálové lupě. Stránky jsou založené na velkých fotkách a odlehčeném copy. Například klasické upozornění o používání cookies vypadá v jejich podání následovně: „Kdo neměří, neví. Abychom věděli, co vás zajímá, využíváme na webu cookies. Pokud vám to nevadí, stačí, když tu prostě zůstanete.“
Webové stránky agentuře fungují i byznysově. „Získáváme díky nim relevantní poptávky,“ řekl Martin Brablec, ředitel Obsahové agentury. „Vyrostli jsme na psaní, ale jako agentura chceme sahat po formátu, který je v dané chvíli nejvhodnější,“ nastiňuje Brablec. Agentura vnímá trend vizuálního obsahu, nově kvůli tomu buduje vlastní ateliér.
I původně on-line marketingová agentura Better Marketing chápe web jako důležitou součást vlastního marketingu. „Řekli jsme si, že Better je náš klient číslo jedna. Chceme, aby byl jeho web postavený na silných referencích klientů,“ vysvětluje Lenka Tkáčová, komunikační stratég Better Marketingu. Firma se hodně prezentuje případovými studiemi. Tkáčová ovšem upozorňuje, že vytvořit kvalitní případovou studii tak, aby v ní byl silný příběh a klient zároveň nezveřejnil interní věci, které nemůže prozradit, je velmi náročné.
Lidi nejsou problém
Brno je také studentské město – a také agentura Unifer zaměřená na HR marketing a employer branding vznikla původně jako studentský projekt. Založila ji skupina akademiků a investorů v čele s investiční skupinou DRFG. Původní myšlenka byla, že na základě reálné potřeby firem budou vznikat zadání, která budou řešit týmy vysokoškoláků pod vedením mentora.
V době svého vzniku se Unifer nespecializoval na marketing, ale na základě poptávky se postupně změnil na klasickou agenturu. Studenti tvoří asi třetinu týmu. „Klienti od agentur očekávají rychlost, kvalitu a dobrou cenu,“ míní ředitel Kamil Pavlíček. Podle jeho zkušenosti studenti ovšem nejsou levnější, protože se jim musí věnovat mentor. Navíc práce s nimi není rychlejší, zvlášť když se zakázka trefí do zkouškového období. „Dnes nechceme stavět na ceně, i když v porovnání s pražskými agenturami budeme levnější,“ říká Pavlíček. Za silnou stránku agentury považuje především tým složený ze specialistů z různých oborů. „Letos chceme našim lidem pomoci realizovat jejich nápady a tvořit vlastní projekty,“ plánuje.
Brněnské agentury obecně nemusí tolik řešit fluktuaci zaměstnanců jako ty pražské. „Slyšel jsem, že v Ogilvy jednu dobu nedávali na web své zaměstnance, aby jim je nepřetáhla konkurence i s klienty,“ ilustruje situaci Petr Lesenský, zakladatel PR agentury Lesensky.cz. Něco takového v Brně neřeší, například v Aetně klíčoví zaměstnanci pracují dlouhodobě. „Kreativní ředitel Michal Pavlík je tu 20 let, idea maker Michal Rožek 15 let,“ jmenuje Ondřej Holomek.
Specifikem agentur na menším trhu je, že pokud se firma nechová korektně, velmi rychle se tato informace roznese mezi místními. „Když jste milí a příjemní, vztahy kolem vás jen kvetou,“ pochvaluje si Petr Lesenský. Brněnští marketéři se aktivně setkávají, ať už na srazu specialistů na sociální sítě Babeltalk, který pořádá Adam Zbiejczuk střídavě v Praze a v Brně, nebo na pravidelném neformálním srazu s názvem Marketingový škopek.
„Je škoda, že se brněnským agenturám nedaří prosadit ve Vídni. Cenou i kvalitou bychom měli co nabídnout,“ uzavírá Kamil Pavlíček z Uniferu návrhem směru, kam by mohli Brňané napnout síly.