7. Z webů možná zmizí lišty informující o cookies

České e-shopy, internetová média, ale ani marketingové projekty už nebudou muset vynucovat souhlas uživatele se zpracováním cookies, tedy dočasných technických dat identifikujících konkrétní počítač. Dnes se tak nejčastěji děje prostřednictvím překryvných lišt a vyskakujících oken na webech. Povinnost získat vědomý souhlas uživatele se zpracováním cookies vzešla před několika lety z evropské směrnice, a v praxi se ukázalo, že uživatelé výzvy vesměs ignorují. Se zrušením této povinnosti počítá návrh Úřadu pro ochranu osobních údajů, který do konce června sbírá připomínky odborné veřejnosti. Doporučení má překlenout období, kdy už platí GDPR, ale ještě zároveň není finálně schválená směrnice ePrivacy. Úřad se přiklání k výkladu, že souhlas uživatele nemusí mít podobu odklikávání různých oken a lišt. Odmítnutí cookies je totiž možné nastavit v každém prohlížeči. „Toto nastavení lze považovat za souhlas se zpracováním osobních údajů. Prohlížeč je nástrojem zprostředkování souhlasu,“ píše se v dokumentu. „Je právně-filozofickou otázkou, jak moc jsou v dnešní době lidé způsobilí nastavit si v prohlížeči režim zpracování cookies a jak moc se to dá skutečně považovat za aktivní souhlas. V každém případě jsme jak my, tak asi i zástupy marketérů rádi, že úřad svým vyjádřením prakticky vychází vstříc on-line marketingu 21. století,“ komentuje návrh Petra Dolejšová z advokátní kanceláře eLegal.

Pokud máte prohlížeč nastavený na přijímání cookies, má se za to, že s nimi souhlasíte.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-44

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-44

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Proč mladí nečtou zprávy?
Marketing ve sportu
Golden Drum

MAM Exkluzivně v časopise

Kohy5
Vojtěch Tkáč z Refresheru
Gabriel Mattar
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Souboj-spotu_09_zari_1440x400
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka
Souboj-spotu_09_zari_1440x400
Sazkabet
Brand Strategy
McDonald’s sýrovka