Reklama
Megaboard

Lákat nové kolegy budou i ředitelé

Co nás čeká v employer brandingu v roce 2018 v České republice? Vyplývá mi několik směrů, které by se mohly prosadit.

Už vloni jsme přestali registrovat poptávky na přepisování pracovních inzerátů. Místo toho jsme začali pracovat na změnách celých náborových procesů. Společně s klienty z nich kandidátům děláme zážitek.

Některé firmy, se kterými jsme původně připravovali HR marketingovou kampaň, se chytly v průběhu projektu za nos a začaly pracovat na celé své firemní kultuře. Jiné společnosti se intenzivně zajímají o jednotlivé skupiny svých zaměstnanců, potažmo kandidátů na práci, mapují si jejich přání, očekávání, obavy a strachy spojené s novou pozicí.

Ibalgin vám nepomůže

Firmám se daří, rostou a potřebují nové posily. Lidé bez práce na trhu už dávno došli. Propad demografické křivky mezi roky 2010 a 2030 způsobí úbytek pracujících v České republice o jeden milion. Některé prognózy hovoří o tom, že v Německu bude na trhu práce v roce 2030 chybět osm milionů lidí, a to navzdory nasazení umělé inteligence, robotů a kobotů (to jsou roboti spolupracující s lidmi).

Některé firmy pod tlakem nedostatku lidí začaly s „celostní medicínou“, tedy budováním své značky jako zaměstnavatele. Díky své firemní kultuře se stávají postupně lepšími partnery svých lidí, lepšími zaměstnavateli.

Jiné společnosti naopak uvízly ve zkratce. Jako by se, obrazně řečeno, rozhodly brát na problémy se získáváním lidí ibalgin a „bušit“ jednu náborovou kampaň za druhou. Zvyšují odměny za doporučení nového zaměstnance. Rostoucí fluktuaci, kdy jim zaměstnanci odcházejí za lepším, řeší zaváděním příspěvků na dopravu nebo vyšší hodnotou stravenek.

Budování značky zaměstnavatele spadalo v uplynulých letech zejména do kompetence personalistů. S tím, jak se pozornost začíná vracet ke stávajícím zaměstnancům, se employer branding ve firmách používá i pro zapojení lidí – cílem je zlepšit porozumění v týmu, jeho souznění a angažovanost jednotlivých zaměstnanců. To pomáhá eliminovat odchody z firem.

Některým společnostem dochází, že svěřit budování značky zaměstnavatele jen do rukou HR je podobné, jako kdybychom výchovu dětí svěřili pouze do rukou školy. Letos se tak do employer brandingu zapojí daleko více generálních ředitelů a celých managementů společností. Employer branding se stane jejich agendou a pravidelným bodem jednání.

Na doporučení? I půlka zaměstnanců

Byznysový obsah patří na LinkedIn, příběhy, zábava, fotografie z večírků patří na Facebook. Profesionálové se sledují a loví na LinkedInu, kamarádi se lajkují na Facebooku. Alespoň takhle někteří stále vidí rozdělení těchto dvou sociálních sítí.

Jenže budování značky je budováním vztahů plných emocí, inspirace a zábavy. Bezprizorní kandidáti se na LinkedInu už nepotulují. Některé firmy pochopily, že lepší než neustálý lov je posilování vztahů. Díky tomu obavy z hejtů pod příspěvky na oficiální facebookové stránce berou v některých firmách rychle za své. Letos se firmy jako zaměstnavatelé celkově začnou daleko více otevírat světu.

Doporučení jako nástroj pro získávání nových zaměstnanců stále firmám nepomáhá tak, jak by mohlo. Z pohledu nákladů na přilákání nového zaměstnance i z pohledu míry dobrovolných odchodů v prvním roce, což v současnosti trápí mnoho firem, je to přitom nejlepší nástroj.

Společnosti, které programu doporučení nevěnují pozornost, získávají tímto způsobem do deseti procent nových zaměstnanců, průměrné firmy se obvykle pohybují mezi 10 a 20 procenty, dobré firmy v intervalu 20 až 40 procent a skvělé firmy pak i vysoko nad 40 procent. Mnoho firem, které už mají první fázi budování značky zaměstnavatele za sebou, se letos zaměří právě na tento nástroj.

Autor je managing partnerem ve firmě BrandBakers.

Spokojenost zaměstnanců letos už nebude pro firmy hlavním parametrem. Půjdou o krok dále – budou se zajímat o zapojení, souznění a inspiraci svých lidí.
Foto: Shutterstock

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-03

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Patawa, MV ČR
David Klimeš, NFNZ
Domi Alagia, DVTV

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek
gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále