Retence uživatelů mobilních aplikací je jeden z největších problémů, kterým marketéři čelí. Analýza specialistů z americké společnosti Apsalar uvádí, že průměrná aplikace přijde o většinu uživatelů už po pár týdnech od instalace. Po devadesáti dnech připadá na každých sto původních instalací jen pět skutečně aktivních uživatelů.
Stejná analýza dodává, že se korporace snaží tuto úmrtnost zvrátit pomocí remarketingu. Čím dál víc firem investuje peníze do toho, aby pomocí textových a vizuálních formátů mobilní reklamy připomněly uživatelům, co se v aplikaci děje nového a že by si ji měli znovu spustit.
V celosvětovém průzkumu marketéři uváděli, že na remarketing padnou typicky jednotky procent marketingového rozpočtu aplikace, 18 procent respondentů je ochotno na něj obětovat dokonce přes 10 procent rozpočtu.
Obvyklé marketingové výdaje dále putují do aktivace nových uživatelů po instalaci, do oživení nedokončených nákupních transakcí, oslovení ztracených uživatelů nespokojených s předchozí verzí aplikace a do podpory nákupů stávajících zákazníků, kteří už předtím nakoupili přes jiné platformy mimo aplikaci.
Pomáhají notifikace
Jednou z cest, jak zabránit tomu, aby zájem uživatele po instalaci aplikace uvadl, je zapracovat do ní push notifikace, tedy vyskakující upozornění na zamykací obrazovce telefonu a tabletu. Podle služby Localytics jsou aplikace s notifikacemi v průměru spouštěné o 171 procent více než ty bez nich. Zároveň je u nich vyšší pravděpodobnost, že je uživatel neodinstaluje. Záleží ovšem na tom, co notifikace sděluje a jak moc její obsah vyhovuje osobnímu vkusu uživatele. Časté „spamování“ irelevantními hláškami může naopak otráveného uživatele dovést k tomu, že aplikaci radši smaže, protože mu bude překážet při používání mobilu.
Apsalar se obává, že push notifikace bude v následujících měsících používat tolik aplikací, až to přesáhne obecně únosnou míru. Kouzlo této metody, jak přimět uživatele k častějšímu používání aplikací, kvůli tomu pomine a bude nutné aplikovat jiné metody. Třeba oslovování registrovaných uživatelů prostřednictvím e-mailových newsletterů.
Obecně se očekává odklon od pouhého sledování počtu instalací k vyhodnocování počtu „kvalitních uživatelů“ – tedy takových, kteří jsou spokojení, aktivní a provádějí žádoucí transakce. Stručně řečeno, kvalita zvítězí při vyhodnocování úspěšnosti nad kvantitou.
Chlubíte se, kolik lidí si nainstalovalo vaši aplikaci? Tak přiznejte i to, kolik z nich ji skutečně používá.
Foto: Pixabay