Ceny služeb komunikačních agentur se meziročně zvýšily přibližně o 20 procent. Důvodem je konjunktura, která zvyšuje poptávku po agenturních profesionálech. To s sebou přináší růst jejich mezd a zvýšení cen služeb. Na základě průzkumu provedeného mezi svými členy to uvedla Asociace komunikačních agentur (AKA).
Hodinové sazby svých víc než pěti desítek členských agentur AKA jako každý rok zkoumala v průběhu dubna. Jsou mezi nimi velké nadnárodní agentury, lokální agentury i subjekty specializované na on-line komunikaci nebo aktivační kampaně. Zprůměrováním výsledků pro jednotlivé profese vzniká každoroční žebříček.
„Už na počátku roku jsme odhadovali, že průměrné roční hodinové sazby půjdou nahoru o 10 až 15 procent. Po letech stagnace komunikační průmysl následuje ostatní odvětví,“ uvedl výkonný předseda AKA Marek Hlavica.
AKA tehdy poprvé veřejně oznámila, že i v českém reklamním průmyslu – stejně jako v dalších odvětvích, ve kterých je potřeba kvalifikovaná pracovní síla – je nedostatek lidí.
U nejexponovanějších pozic stoupla průměrná sazba i o víc než 20 procent. Enormní tlak na odměňování nedostatkových profesí vede agentury ke zvyšování sazeb. „Je třeba si uvědomit, že rozsah a kvalita služeb jsou dnes jinde než před pěti lety. A to zejména v souvislosti s vývojem technologií a vyhodnocováním dat,“ dodal Hlavica.
Například za práci account managera, který má na starosti vztahy se zákazníky, si agentury v průměru účtují hodinovou sazbu 1686 korun, přičemž o rok dříve to bylo 1440 korun. Průměrná hodinová sazba grafik stoupla z 1211 korun na 1384, zatímco průměrná sazba kreativního ředitele meziročně vzrostla o 882 korun na celkových 3428 korun. Průměrná hodinová sazba ředitele klientského servisu narostla o víc než tisícovku na 3356 korun.
Podle AKA také dnes na trhu vznikají profese a specializace, které minulé průzkumy hodinových tarifů ani neznaly. V branži roste počet nových metod, technik a nástrojů a jejich správné propojení, časování a obsahové sladění klade na práci agentur větší nároky.