Až 85 procent zákazníků si vytvoří názor o daném obchodě už na základě výlohy. To vyplynulo z on-line průzkumu s pěti stovkami respondentů, který před třemi lety realizovala agentura Vevýloze.cz. „Zároveň jsme zjistili, že tři ze čtyř zákazníků už výloha odradila natolik, že do prodejny vůbec nevstoupili,“ doplňuje Marcela Holečková, marketingová specialistka společnosti.
Velkou chybou, kterou obchodníci dělají, je podle designérky výloh na volné noze Kateřiny Tmějové nedostatek pozornosti, již výlohám věnují.
„Mnoho obchodníků bezhlavě investuje prostředky do více či méně vhodných aktivit, ale jeden z hlavních komunikačních prostředků se zákazníkem většinou míjejí bez povšimnutí,“ komentuje Holečková z firmy Vevýloze.cz
Pokud chcete mít funkční výlohu, odbornice Tmějová radí minimalizovat v ní množství výrobků, aby ty vystavené mohly vyniknout a zaujmout. Prodejce musí počítat s tím, že má pouze pár sekund na to, aby kolemjdoucího zaujal. Marcela Holečková k tomu dodává, že při tvorbě výloh je třeba brát v potaz velikost, hloubku, výšku od podlahy nebo chodníku, možnosti vystavení nebo směr, odkud přichází nejvíc lidí. Také je důležité, aby byla výloha neustále aktuální. „Není z aranžérského hlediska nic horšího než vánoční výloha v lednu,“ tvrdí Holečková. Podle ní by se výloha měla měnit optimálně jednou za 14 dní.
Vyniká Pařížská a Pietro Filipi
Podle Marcely Holečkové v Česku ve výlohovém marketingu vynikají obchody v Pařížské ulici v Praze. Tam jsou totiž centrálně řízené a působí světově. Jinak chválí výlohy české módní značky Pietro Filipi a obchodu se sportovním zbožím Alpine Pro. „Koncepčně s výlohami pracuje i řetězec C&A, který v obchodech rozpracovává téma z výlohy,“ míní Holečková.
Kateřina Tmějová upozorňuje na dobrou práci malých domácích alternativních obchůdků zaměřených na slow fashion a design, které jsou očividně nízkonákladové, ale mají podle ní vtip a krásu.
Obě odbornice se shodují, že Mekkou výlohového marketingu je v současnosti Velká Británie. Navíc se tam visual merchandising vyučuje jako samostatný obor na vysokých školách.
I ve stylu prezentace výloh panují trendy. Jedním z těch současných je jednoduchost a vložení umění. Objevuje se i ruční tvorba a figuríny s osobností, které nemají prázdné beztvaré obličeje a pózy. „Představiteli tohoto proudu jsou významné módní značky a domy jako Harrods, Hermes, nebo Hugo Boss,“ jmenuje designérka výloh Tmějová.
Naopak Marcela Holečková upozorňuje na kinetické výlohy. „Pokud se ve výloze něco hýbe, zaručeně to upoutá pozornost,“ míní. Využití moderních technologií je podle ní ale finančně velmi náročné.
Podle expertky Holečkové má jedny z nejpovedenějších výloh česká oděvní firma Pietro Filipi.
Foto: Jiří Hořčica