Výzkum trhu a veřejného mínění v roce 2016 zaznamenal růst obratu o sedm procent na 2645 mil. Kč. Růst hlásily hlavně největší agentury na trhu, top pětka vyrostla o devět procent. Obrat zahrnuje práci výzkumných subjektů určenou pro lokální i mezinárodní zadavatele. Do výzkumu se tak například zahrnuje retail audit, mediální výzkumy, spotřebitelské panely, testování nových výrobků či komunikace, mystery shopping, související konzultační služby, datová analytika a výzkumy veřejného mínění.
Kantar sklízí výhody konsolidace
V každoročním šetření jsme oslovili více než 45 subjektů, které mají výzkum trhu jako svou hlavní činnost. Odpovědělo 19 firem, včetně všech členských agentur SIMAR, jejichž obrat se na celkovém trhu v roce 2016 podílel 59 procenty. Odhad za celkový trh je dopočítán podle veřejných výstupů z obchodního rejstříku, informací o obratu dalších agentur z předešlých let a dalších informací o vývoji trhu.
Top pět agentur žebříčku tvoří velké mezinárodní sítě, které zastupují 62 procent trhu. Většina z těchto agentur poposkočila v porovnání s loňským rokem o 20 milionů výše. Žebříček vede v loňském roce konsolidovaná skupina Kantar Insight s agenturami Kantar Millward Brown a Kantar TNS CZ, na druhé příčce je agentura Ipsos, třetí AC Nielsen. Ve skupině mezinárodních agentur se přiblížila hranici 300 milionů obratu na čtvrté příčce i agentura GfK Czech.
Zájem budí „digitální“ metody
V letošním roce jsme se také inspirovali mezinárodním projektem GRIT Report, který už bezmála desetiletí zkoumá proměny v „insight industry“, tedy v oboru, který napomáhá rozhodování a přináší hlubší pochopení spotřebitelů a trhu. GRIT Report je založený na čtvrtletním on-line šetření mezi zadavateli a výzkumníky z celého světa. V naší lokální anketě mezi agenturami a zadavateli jsme zjišťovali zájem o nové přístupy k poznávání zákazníků a trhu.
Bylo zjištěno, že v České republice je mezi agenturami a zadavateli největší zájem o analýzu sociálních médií, mobilní průzkumy, big data analytiku, oční kameru, on-line komunity a textovou analýzu. V mezinárodním GRIT je pět nejžádanějších nových metod podobných, do popředí se však více dostává mobilní průzkum a také metodiky spojené s mobilem – microsurveys a kvalitativní průzkum mobilem.
Porovnali jsme také zájem mezi zadavateli a agenturami v ČR. Upozorňujeme na skromný vzorek respondentů mezi zadavateli (25), i tak je však zajímavé vidět, že zájem o větší využití mobilů (mobile kvalita, etnografie, microsurveys a webcam interviews) je zatím spíše mezi agenturami.
Autorka je výkonnou ředitelkou SIMAR.