O reklamu v MHD je zájem i mimo Prahu

Využití městské hromadné dopravy je pro celou řadu lidí každodenní nezbytností a inzerenti si to dobře uvědomují. Samotné dopravní prostředky, které jsou nosiči reklam, se navíc pro cestující stávají atraktivnějším a díky rozsáhlým modernizacím i komfortnějším způsobem přepravy.

Většina zástupců dopravních podniků krajských měst tak říká, že zájem o inzerci v jejich prostředcích roste. „V roce 2016 bylo uzavřeno celkem 702 smluvních vztahů, což je o 76 více než v roce 2015,“ vysvětluje Romana Rossi, vedoucí oddělení marketingu a reklamy dopravního podniku města Brna. „Zájem o reklamu v hradecké MHD stoupá. V porovnání let 2015 a 2016 se zvýšily tržby o patnáct procent,“ doplňuje František Meduna, vedoucí marketingu dopravního podniku města Hradce Králové. Jednou z výjimek, kde zájem o tento typ vázne, je třeba Olomouc. „V loňském roce u nás bylo proinzerováno 7,5 milionu korun. Zájem po roce 2010 o tento typ outdoorové reklamy klesl, od té doby stagnuje,“ podotýká Lenka Křenková, vedoucí marketingového oddělení olomouckého dopravního podniku.

Pro města se obvykle jedná o znatelný příjem. Například v Českých Budějovicích přinesla reklama v MHD do městské kasy okolo jedenácti milionů korun. „I díky těmto příjmům můžeme snížit prokazatelnou ztrátu a tím i držet cenu jízdného pro cestující,“ vysvětluje ředitel dopravního podniku České Budějovice Slavoj Dolejš a upozorňuje na možné budoucí riziko: „Bohužel hrozí, že při nákupu nových vozů přes dotační programy již nebude možné použít autobusy a trolejbusy jako nosiče reklam a tím dojde k výpadku těchto příjmů.“

Na vlně agenturní spolupráce

Řada mluvčích z dopravních podniků krajských měst dodává, že k obchodním aktivitám využívají i externí agentury. V Ostravě, Praze, Plzni a nově i v Karlových Varech je exkluzivním provozovatelem reklamy v MHD společnost Rencar, která v poslední době vede soudní spory s pražským dopravním podnikem. „O reklamu v MHD je stále velký zájem, tyto plochy patří k nejlépe prodávaným nosičům našeho portfolia,“ uzavírá Jana Lysáčková z JCDecaux.

Inzerci lze v rámci některých MHD umístit skoro na všechno – třeba i na jízdenkové automaty. Chybí už jen řidič.

Foto: Lukáš Bíba

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Náborové kampaně

MAM Exkluzivně v časopise

Barbora Průša
Julie Hobsbawm
Šárka Hamanová
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia