Kreativní marketing, on-line marketing a management v kreativním průmyslu. Pankrácká Vysoká škola kreativní komunikace (VŠKK), která svou činnost zahájila loni v listopadu, nyní oficiálně otevírá i marketingové studijní obory.
Soukromá iniciativa rodiny Štěpánkových, která zatím provozovala střední a vyšší odbornou školu Michael, se tak – po letech neúspěšné snahy ze strany reklamní branže – stala novým subjektem v České republice, který má ambice připravovat studenty na dráhu profesionálů nejen v marketingu, ale i v „kreativním průmyslu“ jako takovém.
Vzdělávací projekt, který by připravoval lidi pro komunikační agentury, se dlouhodobě snažila iniciovat Asociace komunikačních agentur (AKA). Její snahy však selhávaly na jeho financování. „My nepotřebujeme peníze, ale pedagogickou sílu,“ říká k tomu Ondřej Štěpánek, jeden ze dvou jednatelů VŠKK.
A jedním ze zdrojů „pracovní síly“ bude pro novou VŠ právě asociace. Výuku marketingových předmětů a dílen totiž povedou profesionálové z oboru a AKA je „supervizorem a garantem kvality výuky“. Marketingové obory VŠKK mají taky zohlednit aktuální poptávku subjektů, které jsou součástí kreativního průmyslu. „Studium je nastaveno tak, aby znalosti a dovednosti absolventů kreativních i marketingových specializací byly zasazené do kontextu, který odpovídá praktickému provozu,“ vysvětluje rektorka Markéta Kořená.
Marketingová komunikace je vyučována i na Vysoké škole ekonomické, Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy nebo Vysoké škole finanční a správní, z nich ovšem vycházejí především budoucí manažeři, píáristé nebo zaměstnanci marketingových oddělení firem.
Jediná vzdělávací instituce, jejíž pojetí výuky marketingové komunikace je zaměřeno podobně jako na VŠKK, je Fakulta multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati (UTB) ve Zlíně, jejíž studijní plán zahrnuje předměty jako metodika tvůrčí práce, komunikační dovednosti nebo copywriting.
„Je velmi důležité umět propojit kreativu a marketing. Protože pak je možné prodat jakýkoliv výrobek nebo myšlenku, které mohou změnit svět,“ říká k tomu nezávislý marketingový stratég Josef Vojta, bývalý ředitel české pobočky agentury TBWA, který přednáší na UTB, ale od nového školního roku bude spolupracovat i s VŠKK.
Nová Vysoká škola kreativní komunikace je soukromým projektem, který by podle jednoho z jejích jednatelů Ondřeje Štěpánka měl být „v černých číslech“ do pěti let.
Foto: VŠKK