Marketéři, taky vám někdy připadá, jako by vaše IT oddělení bojovalo spíš proti vám než po vašem boku? Tak to ale přece vůbec nemusí (a ani by nemělo) být! Jak situaci změnit?
Najděte společný cíl. Představte si docela běžnou situaci: marketing potřebuje připravit web pro novou kampaň, která startuje příští měsíc. Ale IT se k tomu dostane nejdříve za čtvrt roku, protože zrovna řeší nasazení nového CRM. Asi vás teď napadne: kdo vyhraje? Jenže o to tady vůbec nejde. Ve skutečnosti jsou obě oddělení na stejné lodi. Správná otázka tedy zní: „Co pomůže k dosažení firemní strategie a co přinese vyšší hodnotu?“ Pokud se na problém podíváte z tohoto pohledu společně, spíše dojdete k řešení.
Pomozte IT stát se hvězdou. Marketingové oddělení má obrovskou výhodu v tom, že přivádí firmě zákazníky. Ukažte IT oddělení, co přinese příští kampaň, a vysvětlete mu, jak se na tom může podílet.
IT je v mnohých firmách vnímáno jako nákladové středisko. Vy mu ale dáváte příležitost stát se z popelky hvězdou, která pomůže realizovat úspěšnou kampaň a přinést firmě peníze!
Slaďte rytmus. Marketing často realizuje mnoho taktických úkolů, které se nedají plánovat na měsíce dopředu. Musí agilně měnit směr podle toho, jak se vyvíjí trh. Naproti tomu IT má rádo systematičnost a plánování v delším horizontu.
Jak z toho ven? Nastavte si společný rytmus: dohodněte se, jak často se budete setkávat a společně probírat priority na další týden/měsíc/čtvrtletí, tak abyste se vyhnuli nepříjemným překvapením.
Není reálné, aby všichni marketéři rozuměli IT a naopak. Najděte někoho, kdo je schopen se domluvit s oběma. Některé firmy řeší tento problém pozicí „marketing technologist“, která pak tvoří most mezi marketingem a IT. Ideální je, pokud takového člověka najdete mezi současnými zaměstnanci. Nemusí to nutně znamenat práci na plný úvazek: někdy stačí dát někomu prostor a potřebné pravomoci.
Rada na závěr: nesoulad mezi odděleními začíná zpravidla na úrovni šéfů. Pozvěte vašeho ředitele IT na oběd a ukažte mu, že vám ve skutečnosti oběma jde o to samé – o úspěch firmy. Anebo ještě lépe: zkuste si na týden vyměnit židle, abyste pochopili, co obnáší práce toho druhého.
Petr Palas, CEO, Kentico Software