Českému internetu youtubeři nevládnou

Vyhlašování výsledků jedenáctého ročníku „internetového Českého slavíka“, ankety Křišťálová lupa, proběhlo v duchu mafiánské gangsterky. „Přestřelka“ projektů se neobešla bez překvapivých výherců.

I přes dlouhodobý hype a vysokou pozornost věnovanou youtuberům si cenu odnesl pouze jediný z nich, Jirka Král. Ostatní neměli takovou podporu veřejnosti, aby se dostali do finálových nominací. Oceněny byly hlavně seriózní projekty.

Stíraly se přitom hranice mezi internetem jako službou a internetem jako technickým nástrojem nebo komunikačním prostředkem. Obsahové projekty tak trumfla antivirová společnost Avast, za kterou přebíral ceny spoluzakladatel společnosti Pavel Baudiš. Ve svých kancelářích může vystavit hned tři trofeje, všechny od odborné poroty: projekt roku, globální projekt a osobnost roku. Dá se to interpretovat tak, že na českém internetu se v uplynulém roce nenašel lepší projekt než obchodní transakce.

Ministerstvo financí si z ankety odneslo dvě zvláštní ceny, jednu pozitivní a jednu negativní. Jeden z jeho úředníků Benedikt Kotmel byl oceněn za zpřístupňování dat ministerstva na webu.

Zároveň ale resort Andreje Babiše popudil internetovou veřejnost prosazením potenciálně nebezpečné cenzury do hazardního zákona, která dá úředníkům pravomoc vypínat weby, pokud je identifikují jako nelegální hazard. Experti této pasáži vytýkají snadnou zneužitelnost a je vidět, že internetová komunita je na jakékoliv potenciální ohrožení své svobody velmi citlivá. Antikampaň Přichází cenzor se souběžně umístila na sdíleném šestém až osmém místě v kategorii Marketingová inspirace.

Hlídání veřejné správy bylo jedním z nejdůležitějších rysů letošní Křišťálové lupy. V kategorii Veřejně prospěšná služba zvítězil Michal Bláha s aplikací Hlídač smluv, která kontroluje právě státní správu, odkrývá nakládání s veřejnými prostředky a poskytuje tato data veřejnosti.

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-25

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Cannes Lions 2025
Náborové kampaně
Chatbot

MAM Exkluzivně v časopise

Radim Svoboda
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
alzaAds_nový web-otvírák - 2025-06-05T135103
tesco_hlavni
buresova_WPPmedia