Celkem čtyři hlavní ceny udělila porota sestávající výhradně z novinářů z odborných marketingových a komunikačních periodik a webů v letošním ročníku tradiční soutěže reklamní kreativity Epica.
Všechny z Amsterdamu putovaly do agentur nebo ke klientům z tradičních evropských reklamních trhů, naštěstí ale byly uděleny za práce nepříliš konzervativní.
V kategorii Design získala Grand Prix agentura DDB Brussels za pro bono projekt Simplified Stories, sérii reinterpretací již existujících knih lidmi postiženými Alzheimerovou chorobou, který připravila pro vlámské sdružení bojující s touto nemocí.
Real-time jako lusk (prsty)
Zatímco první Grand Prix byla udělena za dlouhodobý projekt – knihy se budou prodávat i v normální distribuční síti -, v kategorii tiskové reklamy byl oceněn brilantní a bleskový nápad a jeho rychlá aplikace.
Grand Prix získala agentura Try za dnes už velmi známý tiskový inzerát „Brad is single“, zlevněnou nabídku jednosměrných letenek z Osla do Los Angeles, který po oznámení o rozchodu hollywoodských celebrit Brada Pitta a Angeliny Jolie navrhla pro leteckou společnost Norwegian Airlines. Virální a real-time marketing v praxi.
Další velká cena byla udělena pod hlavičkou Outdoor londýnské agentuře Publicis, která pro irský úřad cestovního ruchu navrhla projekt Doors Of Thrones. V jeho rámci nechala z kmenů stromů smetených vichřicí Gertruda z památníku The Dark Hedges – turistické atrakce a současně filmové lokace populárního fantasy seriálu televize HBO Hra o trůny – během deseti týdnů vyrobit řemeslnými mistry desatero starožitně vypadajících dveří, z nichž každé ilustrovaly jeden díl tohoto seriálu a byly postupně instalovány v pubu v místě natáčení.
Desatero dveří k desateru dílů série Hry o trůny. Z desatera smetených kmenů? Jeden by z toho skoro chytil fantas. Každopádně, Grand Prix za – pochopitelně – Outdoor.
Foto: Epica
Agentura J. Walter Thompson Amsterdam dostala za využití dat Grand Prix v kategorii Digital. Konkrétně za už také známý a v Cannes oceněný projekt The Next Rembrandt Campaign, v jehož rámci nechala analyzovat všech 346 dostupných obrazů malíře Rembrandta van Rijna a na základě získaných dat s přihlédnutím k vývoji jeho tvorby a dalším proměnným nechala počítač namalovat obraz nový.
A konečně v kategorii Film, tedy televizní nebo on-line videoreklamě, získali Grand Prix agentura Framework a její klient společnost Kenzo Parfums za téměř čtyřminutový on-line promofilm oceňovaného amerického režiséra Spika Jonzeho pro nový parfém Kenzo World.
V něm jeho hlavní hrdinka v podání modelky a tanečnice Margaret Qualleyové zapomíná na svůj dosavadní měšťácký život, když podléhá tribálním rytmům skladby Mutant Brain Sama Spiegela & Ape Drums – a samotné vůni Kenzo World -, přičemž její maniakální taneční kreaci navrženou choreografem Ryanem Heffingtonem snímá kamera renomovaného Hoyteho van Hoytemy.
Z Česka pouze Ogilvy
Nejúspěšnější agenturou letošního ročníku soutěže se stala BBDO New York, která získala celkem 19 ocenění, včetně jedné zlaté Epiky. Tu dostala za postprodukci a vizuální efekty ve spotu La Pursuit pro značku rumu Bacardi. Nejúspěšnější agenturní sítí byla Leo Burnett, která získala 49 ocenění, z nichž hned 12 mělo barvu nejcennějšího kovu.
Z Česka letos v této soutěži – která se v poslední době poněkud vytratila z hledáčku českých agentur, jež mají ambice uspět se svými pracemi v mezinárodním měřítku – bodovala pouze Ogilvy & Mather. Dostala stříbro za inovativní přístup k tradičním médiím za svůj skutečně nevšední – a u nás i v zahraničí už několikrát oceněný – reklamní poutač k pražské výstavě kanadského režiséra Davida Cronenberga.