Začátkem roku začne platit zákon o financování stran a volebních kampaní, který změní i některé praktiky politického marketingu. Stávající pravidla platí bez větší změny 15 let a v porovnání s ostatními evropskými státy byla extrémně benevolentní. Novela nežádoucí praktiky neodstraní zcela, ale podstatně je ztíží.
Nové povinnosti
Zadavatel kampaně se bude muset registrovat u nově vzniklého pětičlenného kontrolního úřadu, který bude na kampaně dohlížet. Předvolební kampaní se zde rozumí propagace strany nebo kandidáta (včetně pořádání akcí) v období mezi vyhlášením voleb a zveřejněním jejich výsledků.
Negativní kampaň spadá do definice také. Zákon nově zakazuje využívání médií samospráv a jimi ovládaných subjektů. Propagace nebo volební agitace šířená prostřednictvím komunikačních médií musí obsahovat informaci o tom, kdo si ji objednal a kdo ji zpracoval. Totéž platí i pro antikampaň. Strany budou muset mít pro kampaň zřízený transparentní účet a následně ji vyúčtovat do 90 dní po volbách.
Na dodržování zákona bude dohlížet Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí. Vzhledem k faktu, že velké zavedené strany dlouhodobě chudnou, lze očekávat kampaně o něco málo levnější a snad tedy i méně masivní, s uváženým rozvržením zdrojů do jednotlivých typů marketingových kanálů a posílení kontaktní kampaně. Riziko pro vedení kampaně „bokem“ představují nově zřizované politické instituty po vzoru německých politických nadací.
Martin Fadrný,
pracuje v nadaci Frank Bold