Většina firem se shoduje na tom, že PR aktivity by měly mít pozitivní vliv na jejich obchodní příležitosti. Tento fakt odhalil i loňský průzkum realizovaný naší agenturou PRAM Consulting. V průzkumu letošním jsme se tedy zaměřili na to, jaký vliv PR na obchodní výsledky firmy skutečně má.
Zúčastnilo se ho víc než sto manažerů komunikace a osob zodpovědných za marketing a komunikaci v předních českých firmách. Velká většina – konkrétně 86 procent – respondentů označila za cíle svých PR kampaní šíření povědomí o značce nebo jejích produktech a službách. Jen 14 procent používá PR k zajištění obchodních příležitostí a dosažení konkrétních obchodních výsledků.
PR kampaně a aktivity zaměřené na obchodní výsledky se neobejdou bez spolupráce mezi jednotlivými odděleními firmy. A skutečně – 55 procent respondentů připravuje PR kampaně ve spolupráci s marketingovým a obchodním oddělením. Víc než čtvrtina – 34 procent – ovšem spolupracuje pouze s marketingem, bez napojení na obchod. A 38 procent respondentů s obchodem nekomunikuje vůbec, což firmu připravuje o řadu příležitostí.
Výsledky našeho průzkumu bohužel ukazují, že víc než polovina respondentů vůbec nedefinuje cíle svých PR kampaní zaměřených na obchodní výsledky. Pouhých 15 procent má stanoveny KPI na prodej zboží či služeb a šest procent respondentů měří pouze nové obchodní příležitosti.
Průzkum také ukázal, že 49 procent respondentů se při práci spoléhá pouze na vlastní interní PR tým, zatímco 36 procent společností se spoléhá na PR agenturu. Většina z nich má nastaveny KPI kampaní a PR aktivit. Převážné množství respondentů (71 procent), kteří spolupracují s PR agenturou, je zároveň schopno spolupráce napříč všemi odděleními a dokáže měřit vliv výsledků PR kampaní na obchod. Spolupráce s PR agenturou tak může významně přispět k pozitivnímu fungování interního PR oddělení a k růstu obchodních výsledků.
Patrik Schober, managing partner, PRAM Consulting