Dvoustá pobočka Hervisu v Rakousku s přívlastkem 2.0 je zároveň jakýmsi prototypem obchodu budoucnosti: zákazníkům budou k dispozici přístroje pro analýzu došlapu, měření výkonu a další technika. „Pokud se model ujme, můžete jej očekávat i na českém trhu,“ zní příslib marketingového ředitele Hervisu Jana Štádlera.
Setkáváme se v Express pobočce Hervisu na pražském hlavním nádraží. Jedná se o formát kombinující prodej užšího sortimentu s výdejnou zásilek z e-shopu. Jde právě o tento nový formát v souvislosti s expanzí avizovanou ve vaší kampani?
S touto prodejnou jsme velmi spokojeni, což je samozřejmě dáno kromě jiného i její polohou. Rozšíření poboček Hervis Sports na českém trhu se bude týkat zhruba desítky menších prodejen právě v kombinaci s výdejnou zásilek, a to v Praze i v regionech. Omnichannel je pro Hervis v následujícím roce klíčovým zadáním a zároveň budeme pokračovat s modernizací stávajících prodejen a s doplněním o digitální prvky. Personál vybavujeme tablety, které slouží v první řadě k obsluze zákazníků v případech, kdy není dostupná žádaná velikost nebo zboží není skladem. Personál hned na místě zboží objedná do konkrétní pobočky či zadá objednávku na adresu zákazníka, pokud si to bude přát.
V jakém poměru jsou prodeje Hervisu off-line vs. on-line? Co lidé na vašem e-shopu nejčastěji objednávají?
Přesný objem on-line prodeje nezveřejňujeme, nicméně obrat e-shopu meziročně vzrostl o 40 procent a rozhodně je zde ještě velký potenciál k růstu. Největší zájem je o boty, techniku – různé sporttestery – a kola.
Projeví se formát menších prodejen ve zúžení sortimentu zboží? V prodeji jízdních kol či lyží vám v kamenných prodejnách konkurují ty specializované s lépe vyškoleným personálem.
Dlouhodobě pracujeme s naší obrátkou a zmenšujeme skladové prostory, takže zmenšení prodejen se v nabízeném sortimentu nijak neodrazí. Na rozdíl od specializovaných prodejen můžeme díky nadstandardním vztahům s dodavateli rychle reagovat na výkyvy počasí, a zvládneme tak mírnou i tuhou zimu. Jinými slovy – když není sníh, tak u nás plné sklady lyží nenajdete. I proto pro nás specializované prodejny nejsou až takovou konkurencí. Ve znalostech personálu na pobočkách sice nějaké rezervy máme, ale v brzké době se zaměříme na školicí program.
Chystáte změny i ve věrnostním programu?
V příštím roce plánujeme spuštění mobilní aplikace, která zjednoduší on-line nákupy i čerpání klubových výhod. Hervis Sportsclub má v tuto chvíli více než 200 tisíc aktivních členů a kromě běžných odměn za nákupy vám například archivuje účtenky pro případnou reklamaci. Pracujeme zároveň na personalizaci nabídek a komunikace s našimi klubovými členy.
Zaměříte se v rámci omnichannelu více na komunikaci v digitálu, případně i na content marketing?
Pro příští rok plánuji změnu strategie digitální komunikace, včetně komunikace na sociálních sítích. Doposud jsme se zaměřovali primárně na komunikaci našich akčních nabídek, v budoucnu by to měla být hlavně produktová komunikace a přímá konverze. Model propojení off-linu a on-linu se nám podařilo dobře nastavit a teď je na čase jej naplnit i správným obsahem. Takže se určitě zaměříme daleko více na CRM, sociální sítě i kvalitní obsah v podobě videí či expertních rad. V současné době vybíráme digitální agenturu, která by nám s realizací naší strategie pomohla.
Loni jste v roli sponzora Jizerské 50 vystřídali Intersport, v komunikaci Hervisu se to ale příliš neodrazilo.
Z Jizerské 50 vzešel nápad na zapojení několika sportovců – ambasadorů – z různých disciplín do komunikace Hervisu. Jména zatím uvést nemohu, ale nečekejte olympioniky. Chceme pracovat se sportovci amatéry. Hervis chceme profilovat jako značku pro outdoorové sporty, důležité jsou pro nás právě běžecké lyžování a cyklosport.
Jan Štádler, marketingový ředitel, Hervis Sports
Kompetence v oblasti marketingu rakouského řetězce se sportovním vybavením a módou převzal letos v létě. Hervisu přináší zkušenosti z oblasti e-commerce, pracoval pro společnosti Internet Mall a Slevomat, zároveň dobře zná prostředí obchodních řetězců z doby svého působení ve společnosti Tesco Stores ČR, kde zastával různé obchodní pozice. Hervis Sports náleží skupině Spar Österreich.