Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Z politiků Čechy nejvíc ovlivňuje česká barbie Dominika Myslivcová, tvrdí Forbes. Jeho metodologie ovšem nefunguje. Z mnoha důvodů

Nebo snad opravdu Čechy na sociálních sítích nejvíce ovlivňuje zhruba padesátka youtuberů, pár celebrit, sportovců a navrch Andrej Babiš?

Pojem „vlivní lidé“ použil poprvé v polovině minulého století sociolog Robert K. Merton. Označil tak osoby, které mají výrazný vliv na utváření názoru ostatních. Forbes ovšem vliv redukoval na kombinaci dosahu (počtu fanoušků či „views“) a engagementu (počtu „lajků“ a sdílení).

Na třetím a čtvrtém místě se tak ocitli Čeněk Stýblo a Erik Meldik známí jako Viral Brothers. Znamená to, že Češi teď taky začali masově nachytávat své kamarády divokými pranky?

Reklama
ČEZ

Z politicky aktivních uživatelů je v žebříčku nejvýše Dominika Myslivcová, nezávislá kandidátka za hnutí Úsvit v krajských volbách. Bude ale skutečně zásadně ovlivňovat politické postoje Čechů v blížících se volbách? Na rozdíl od Forbesu tomu nevěřím.

Metodologie Forbesu nefunguje z mnoha důvodů:

  • Neřeší sentiment, což by vyřadilo Dominiku Myslivcovou.
  • Nijak se nevyrovnává s tím, že engagement vždycky táhnou mladí, a názoroví vůdci starších ročníků tak vypadávají ze hry.
  • Ignoruje propojení tradičních a sociálních médií, takže mu v seznamu chybí třeba hradní mluvčí Ovčáček, který sice nemá takový dosah a engagement na Facebooku či YouTube jako sedmatřicátí Datel a Matěj, ale každý jeho post řeší tradiční média a jeho dosah posouvají do výšin, o kterých se bratrům ani nezdá.
  • Vyřazení osobních profilů, které nelze měřit, navíc z žebříčku diskvalifikovalo ty opravdu vlivné typu Dana Přibáně, Martina Veselovského či Jindřicha Šídla.

Stejně tak v seznamu chybí stránky, které vede silná individualita, ale jmenují se jinak, třeba (dříve Konvičkova) stránka Islám v ČR nechceme, která názorově nepochybně ovlivňuje tisíce islamofobů v Čechách.

Takže zatímco Merton považuje za vlivné ty, kteří mají výrazný osobní vliv na utváření názoru ostatních, podle Forbesu jsou vlivní ti, kteří svou činností dokážou vyvolat co nejvíc reakcí. Jedno jakých, ale musí o nich být slyšet.

Mediálně je přístup Forbesu určitě atraktivní, ale já bych se nadále držel spíš toho Mertona.

Autor je partnerem agentury Konektor Social.

 

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)