„Když se někdo nazve copywriterem, ještě to neznamená, že dokáže napsat text, který by mohl vyjít ve velkých médiích,“ popisuje manažer nativní inzerce ve slovenském vydavatelství Petit Press Peter Nagy svou zkušenost. Podle něj inzertním klientům často chybí zaměstnanci, kteří dobře ovládají stylistiku, umí strukturovat text nebo dokážou napsat poutavý příběh – všechno vlastnosti nezbytné k tomu, aby dokázali vytvořit nativní inzerci, která by byla kvalitativně na stejné úrovni jako zbytek média, v němž je prezentována. Situaci se Petit Press, vydavatel nejčtenějšího slovenského deníku SME, rozhodl vyřešit o něco rázněji než pouhým zadáním přepsat text – založil vlastní kreativní oddělení SME Creative.
Pojď na pivo a reklamu
Petit Press rozhodně není první vydavatelství s podobným nápadem. Deník New York Times má už pár let oddělení T Brand Studio ověnčené několika odbornými cenami. To vytvořilo například zábavný geografický test propojený s Google Mapami pro aerolinky Emirates nebo interaktivní text plný videí a infografik ukazujících, jak příroda inspiruje moderní technologie, pro společnost General Electric.
Výsledky pár měsíců starého oddělení SME Creative jsou pochopitelně skromnější. Jedním z nich je speciální rubrika Poď na pivo na podstránce webu SME Reštaurácie. Sponzoruje ji pivovar Pilsner Urquell a přináší recenze pivních restaurací a hospod napříč Slovenskem. Texty jsou vespod označené jako partnerský projekt, celkově jsou však psané reportážním stylem, který se výrazně liší od tradiční podoby PR zpráv. Soudě podle několika desítek sdílení na sociálních sítích čtenářům imponuje.
Konkurenční výhoda
Kromě Nagye pracuje v oddělení ještě jedna redaktorka. Oba dál spolupracují s novináři a copywritery na volné noze. Jelikož ale jde o komerční obsah, zapovězeno je využívaní běžných redaktorů vydavatelství.
Kreativní oddělení je i součástí nově vytvořené sekce RAS Media Impact v dalším slovenském vydavatelství Ringier Axel Springer Slovakia. Vzniklo z původního obchodního oddělení, které se transformovalo po vzoru ostatních vydavatelství skupiny Ringier. „Posílení obchodního oddělení o kreativní tým přinese další konkurenční výhodu,“ zmínil pro slovenský portál Mediálne generální ředitel vydavatelství Milan Dubec další a možná nejdůležitější důvod, pro který je reklamní kreativa pro vydavatelství zajímavá.