Všechno souvisí se vším a téměř vše může být dnes také propojeno s internetem. I běžné věci jako například ledničky, auta, domy, nebo dokonce i celá města. Je k tomu zapotřebí pouze dostatečně výkonných a rychlých sítí, jak jsem se nedávno dozvěděla na konferenci IoT, pořádané Českými Radiokomunikacemi. A to nebyla rozhodně jediná konference, která se tématem IoT (Internet of Thing) letos zabývala. Přestože se o tomto fenoménu hodně mluví, případových studií je k tématu zatím málo. A pokud jsou, týkají se B2B segmentu. Zajímalo nás tedy, jak se k IoT staví běžní lidé. Co o něm vědí, očekávají od něj a o jaké služby IoT mají vlastně zájem?
Potenciál IoT je v oblasti zdraví
Omnibusový výzkum Nielsen Admosphere na téma IoT prokázal, že se s tímto pojmem dosud setkalo pouze 17 procent uživatelů internetu, převážně pak muži. Mezi potenciálními uživateli převládá názor, že internet věcí přinese zlepšení produktů a služeb (47 %), někteří očekávají dokonce i zlepšení kvality života, zvýšení produktivity (29 %). Najde se však i nemalá část těch, ve kterých internet věcí i kvůli nízkému povědomí o celé problematice vyvolává obavy o budoucnost lidstva (39 %). Internet věcí vnímají jako „neřízení věci člověkem, ale systémem, který může být ovlivněn někým zvenčí“. Nejvíce se lidé zajímají o využití IoT v oblasti zařízení pro chytré domácnosti (více viz graf). Kvůli nízkému povědomí o IoT je však i invence ze strany dotazovaných v otázce jeho využití zatím poměrně nízká. Jedním z komplexních námětů na možné využití IoT tak zůstává sen všech dietologů „propojení sledování zdravotního stavu se sestavením vhodného jídelníčku, cvičebním plánem apod.“.
Pozitivním zjištěním pro vývojáře IoT je fakt, že přes zmíněné obavy zaujala možná využití většinu uživatelů natolik, že by v budoucnu zvažovali pořízení takového zařízení. Skalních odpůrců IoT je pouze 10 procent. IoT je bezesporu perspektivní oblast budoucího vývoje. Nejprve by však určitě stálo za to zvýšit povědomí potenciálních uživatelů o tom, co internet věcí vlastně znamená a jaké produkty a služby v tomto směru mohou v budoucnu vůbec očekávat.
Autorka je senior research & insight manažerkou společnosti Nielsen Admosphere.