Lukáš Strnadel, šéf brněnské společnosti The Funtasty, která vyvíjí mobilní aplikace, si do Prahy přijel převzít třetí místo v soutěži Aplikace roku. V kategorii Marketingová inspirace zabodovala aplikace „#JsemPro“ vyvíjená pro Mentos. Funtasty také stojí za vývojem aplikací pro Sazku, Mattoni, Student Agency nebo Restu.
Podle Strnadla je pryč doba, kdy se kreativci snažili dostat aplikaci do každé kampaně. „Lidé si už dávají pozor, co instalují do mobilu. Dělat aplikaci, aby si v ní jen složili puzzle a vyhráli čokoládu, nedává smysl.“ Mnohem lépe by často posloužila kvalitně zpracovaná mobilní microsite. Firmy také chtějí aplikace zbytečně robustní. „Vždycky jim říkám, použijte jen polovinu rozpočtu, zkuste, jestli lidé mají o váš nápad vůbec zájem, a pak ho teprve rozvíjejte dál.“
Firmy by si měly připravit minimálně stejnou částku jako na vývoj aplikace i na její propagaci. Samotným stažením ale vše teprve začíná. V případě hodně dobrých aplikací počet aktivních uživatelů tvoří tak polovinu těch, kteří si ji stáhli. „Lidé si s marketingovými aplikacemi chvíli pohrají a pak je zase smažou. I proto se chceme soustředit na vývoj produktových aplikací,“ plánuje Strnadel a dodává. „Restu má ambici být nejlepší gastro aplikací na světě a na vývoji neustále pracují čtyři lidé na plný úvazek. U marketingových aplikací je jejich zlepšování spíše výjimkou.“
Strnadel ale zároveň zmiňuje appku Mattoni. Ta měřila, kolik má kdo vypít denně vody. Po dvou letech má stále stovky aktivních uživatelů a bez jakékoliv podpory. Má-li mít aplikace komerční úspěch, mělo by se v ní pracovat jednodušeji než na desktopu. „Každý má v mobilu e-mail, ale ta poznámka odesláno z iPhonu je vlastně taková omluva, že se na telefonu špatně píše, tak by to vypadat nemělo.“
Celosvětově proto slaví úspěch aplikace, které umožňují snadné sdílení obsahu z mobilu, pracují s geolokací anebo jsou hodně osobní, jako například zápisníky či běhací aplikace. Počet zakázek přímo od klientů a od kreativních agentur je tak 50 na 50. „S kreativními agenturami je to složité. Často se klientovi bojí přiznat, že aplikaci neumí vyvinout samy. Obrátí se na nás, ale my si ji pak ani nesmíme dát do referencí, a navíc se k nám představy zákazníka dostávají jen zprostředkovaně. To se na výsledku projeví,“ uzavírá Strnadel, který se už chce orientovat jen na koncové zákazníky.
„Vývojář aplikací dnes stojí minimálně 40 až 50 tisíc čistého. Když mu je nedáte, odjede do Ameriky a uplatnění rychle najde,“ popisuje realitu Lukáš Strnadel.
Foto: Anton Martinec